Abstract:
این پژوهش،رابطهی بین سبکهای هویت،ابزار وجود،و سبکهای مقابله با فشار روانی را بررسی میکند. بدینرو،از میان دانشآموزان دختر رشتهی تجربی که در سال تحصیلی 83-82 در مراکز پیشدانشگاهی شهر تهران مشغول به تحصیل بودند 327 نفر به روش نمونهگیری خوشهئی،به عنوان گروه آزمون انتخاب شد.برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش(سبک هویت،ابراز وجود،و سبک مقابله با فشار روانی) پرسشنامهی سبک هویت برزنسکی(1991)،ابراز وجود گمبریل و ریکی(1975)،و سبک مقابله اندلر و پارکر(1990)به کار گرفته شد یافتهها نشان داد که: 1-دانشآموزان دارای سبک هویت دادهئی و هنجاری،بیشتر با سبک مقابلهئی مسئلهمدار،و دانشآموزان دارای سبک هویت سردرگم/پرهیزی،بیشتر با سبک مقابلهئی پرهیزی با فشار روانی برخورد میکنند. 2-سبک هویت دادهئی،با ابراز وجود بنیادی و ابراز وجود مقابلهئی،به ترتیب 0/25 و 0/11 همبستهگی مثبت و معنادار دارد. 3-سبک هویت سردرگم/پرهیزی،با ابراز وجود بنیادی به میزان 0/15-همبستهگی منفی معنادار دارد. 4-سبک هویت سردرگم/پرهیزی،همبستهگی معنادار با ابراز وجود مقابلهئی ندارد. 5-سبک هویت هنجاری،رابطهئی معنادار با ابراز وجود ندارد.
Machine summary:
"در این پژوهش،توانایی ابزار وجود و مقابله با فشار روانی،به عنوان دو توانایی مهم برای کارکرد مؤثر و سازگار با این شرایط،و ارتباط آنها با سبکهای هویت بررسی شده است.
با توجه به اهمیت نگرهئی و کاربردی رابطه بین سبکهای هویت با ابراز وجود و سبکهای مقابله با فشار روانی،و همچنین برای دستیابی به شناخت بیشتر از دانشآموزان پیشدانشگاهی دختر در این سه متغیر،و با نگرش به اینکه این رابطه تا کنون در ایران بررسی نشده است،این پژوهش با هدف بررسی این رابطه انجام شده است.
جدول 2-نتایج آزمون همبستهگی بین سبکهای هویت با مقیاسهای ابراز وجود (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی یافتهها و نتیجهگیری همان گونه که در جدول 1 آمده است در این پژوهش 73/3 درصد از آزمودنیهای دارای سبک هویت دادهئی،با سبک مقابلهی مسئلهمدار با فشار روانی رویارو میشوند.
با نگاه به اینکه افراد دارای سبک هویت دادهئی گرایش دارند که در چارهجوییها راهحلهای چندگانه را برای جستوجو(کشف)چند جایگزین،پیش از پایبندی به هرکدام بررسی کند(سونز و همکاران،3002)،و با نگرش به اینکه افراد در جستوجو و ارزیابی دادههای نو به طور مستقیم با مسائل روبهرو میشوند،تغییر یا دگرگونی را فرصتی برای پیشرفت میدانند و نه تهدید،و درگیری با چالشهای زندهگی را ارزشمند میدانند (آنتونوفسکی2،9791؛نقل از شرایدن و رادماچر،2991)بنابراین این رابطه توجیهپذیر است.
در مورد رابطهی میان سبک هویت سردرگم/پرهیزی با ابراز وجود،نتایج نشان داد که این سبک هویتی با مقیاس ابراز وجود بنیادی/فردی به میزان 0/51(0/10> P ) همبستهگی منفی دارد."