Abstract:
هدف این پژوهش،توصیف عینی،واقعی،و منظم ویژهگیهای جو سازمانی دبیرستانهای دخترانهی نواحی دوگانهی سازمان آموزش و پرورش ارومیه و رابطهی آن با روحیهی دبیران آنها است.جامعهی بررسی شده در این پژوهش،167 نفر از دبیران دبیرستانهای دورهی متوسطهی نواحی دوگانهی شهرستان ارومیه است که حجم نمونهی آماری با فرمول کوکران 681 نفر برآورد شد.البته برای دستیابی به نتایج بهتر،حجم نمونهی آماری 002 نفر در نظر گرفته شد.از دو ناحیهی شهرستان،بر روی هم،8 دبیرستان دخترانه،یعنی 4 دبیرستان از هر ناحیه انتخاب شد که در هر کدام از دبیرستانها 52 دبیر به پرسشنامه پاسخ دادند.ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که براساس مقیاس لیکرت تنظیم شد.روش آماری به کار رفته در این پژوهش،آمار توصیفی برای تحلیل توصیفی دادهها بود که با استفاده از آن دادهها گردآوری،طبقهبندی،و سازمانبندی شد،به گونهئی که به طور منطقی قابل فهم و با هم مرتبط باشد.همچنین فرضیههای پژوهش به وسیلهی آمار استنباطی،با بهرهگیری از روشهای اسپیرمن،آنالیز واریانس،و آزمون t تجزیه و تحلیل شد. بررسی توصیفی یافتههای پژوهش نشان داد که دبیرستانهای بررسی شده در این طرح دارای جو باز و دبیران شاغل نیز دارای روحیهی بالا بودند.تحلیل استنباطی دادهها نشان داد که جو سازمانی با روحیهی دبیران رابطهی معنادار دارد که این یافته با یافتههای برآمده از تحلیل توصیفی همسو است به گونهئی که این رابطه با باز بودن جو مدارس متوسطه دخترانه اعتبار بیشتر مییابد.همچنین،یافتههای به دست آمده از آمار استنباطی نشان داد که متغیرهای روحیه(دلبستگی،عقلانیت،و همانندی)و جو مدارس با هم رابطهی معنادار دارد به گونهئی که بالا بودن روحیهی دبیران دبیرستانهای دخترانه مناطق دوگانه،وجود رابطهی معنادار را میان متغیرهای روحیه و جو سازمانی بیشتر قوت میبخشد.در ارتباط با متغیرهای دموگرافیک مشخص شد که رابطهی سن و پیشینهی خدمت با روحیه دبیران معنادار است،اما رابطهی معناداری میان رشتهی تحصیلی و روحیهی دبیران دیده نشد.
Machine summary:
"دوگانهی سازمان آموزش و پرورش ارومیه و رابطهی آن با روحیهی دبیران آنها است.
این پژوهش،167 نفر از دبیران دبیرستانهای دورهی متوسطهی نواحی دوگانهی شهرستان ارومیه است که
رابطهی معنادار دارد که این یافته با یافتههای برآمده از تحلیل توصیفی همسو است به گونهئی که این رابطه
دارد به گونهئی که بالا بودن روحیهی دبیران دبیرستانهای دخترانه مناطق دوگانه،وجود رابطهی معنادار را
به نظر میرکمالی،عوامل زیر نشاندهندهی بالا بودن روحیه است که این عوامل خود
این پژوهش جو مدرسه و روحیهی دبیران را که در رفتار و کارکرد آنان مؤثر است
این پژوهش در پی شناخت چهگونهگی رابطهی جو مدارس با روحیهی دبیران است.
1-بررسی تأثیر جو سازمانی مدارس بر روحیهی دبیران سازمانهای دخترانهی نواحی
پرسش دیگر برای سنجش جو بسته ساخته شده است که براساس پاسخ به این پرسشها
پانزده پرسش بخش دوم پرسشنامه برای سنجش روحیهی دبیران ساخته شده است که
همچنان که در جدول 2 دیده میشود جو باز مدارس با روحیهی دبیران رابطهئی معنادار در
(به تصویر صفحه مراجعه شود) برای بررسی رابطهی روحیهی دبیران با سن آنان آزمون آنالیز واریانس یکسویه
روحیهی دبیران در سطح خطای 0/50 بین گروههای سنی معنادار است و میتوان گفت که
(به تصویر صفحه مراجعه شود) برای بررسی رابطهی روحیهی دبیران با سابقهی خدمت آنان آزمون آنالیز واریانس
جدول 9-آزمون تعقیبی LSD برای رابطهی روحیهی دبیران با پیشینهی خدمت
با نگرش به رابطهی معنادار سن و سابقهی کار با روحیهی دبیران شایسته خواهد بود
بررسی تأثیر جو سازمانی مدرسه بر روحیهی دبیران دبیرستانهای شهرستان کرج"