Abstract:
1Lاقتصاد دانش1مفهوم نوینی است که در سرتاسر جهان در سالهای اخیر نمایان شده است.بهعنوان زیرمجموعه اقتصاد دانش،مدیریت دانش اساس مفهوم و روش جدیدی در مدیریت است.مدیریت دانش به منظور تغییر سرمایههای فکری کارگران و کارمندان درون سازمان به نیروهای رقابتی فعالتری با خلاقیت بیشتر،قدرت رقابت و ارزش نوین والاتر، قابل بهکارگیری است.مدیریت دانش نیازمند پیوند اطلاعات با اطلاعات، 2Lاطلاعات با فعالیتها و اطلاعات با انسان به منظور گسترش دانش است (شامل دانش صریح و ضمنی).وظایف سنتی کتابخانه شامل،گردآوری، پردازش،اشاعه،ذخیره و بهکارگیری اطلاعات اسناد جهت ارائه خدمات به جامعه میشود.در عصر اقتصاد دانش،کتابخانه به گنجینههای از نوآوری دانش تبدیل میشود.در قرن 21،کتابخانه بهطور غیر قابل اجتنابی با موضوع نوینی ازم دیریت دانش مواجه میشود.
Machine summary:
"مدیریت دانش در کتابخانهها باید بر تقحیق مؤثر و گسترش دانش، خلق اصول دانش،مبادله و اشتراک دانش بین کارکنان کتابخانه(بهعلاوه کاربران)،آموزش کارکنان،افزایش روند صحیح دانش ضمنی و تحقق سهم آن متمرکز شود.
برتری فناوریهای اطلاعاتی نهتنها از لحاظ کمی،بلکه در بازیابی،ساماندهی و امنیت دانش نیز در بعد ذخیرهسازی نمود پیدا میکند، فناوری اطلاعات همچنین در بهرهگیری و مبادله دانش و دیگر رشتهها نیز غیرقابل اجتناب است و بهعنوان منبع و ابزاری برای نوآوری دانش عمل میکند.
مدیریت کاربرد اطلاعات در قرن 12 کتابخانهها همچنین باید به اهمیت تهیه خدمات برای مردم واقف باشند تا به دانش دسترسی داشته و به حد اکثر کارآئی و عملکردهای اطلاعات دانش نائل شوند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) فناوریهائی برای تحقق مدیریت دانش در کتابخانهها یکی از اهداف مدیریت دانش در کتابخانهها ارتقای دانش تبادل(اطلاعات)بین کارکنان کتابخانه،گسترش توانائیها و آگاهیهای نوآوری،تشویق علاقه و توانائی کارکنان کتابخانه برای یادگیری،کسب دانش به صورت کاربردیتر به منظور فعالیتهای تجاری کتابخانه،و بازسازی کتابخانه به صورت یک سازمان یادگیرنده است.
بنابراین مهمترین بخش این هدف در تحقق مدیریت دانش کتابخانهها،طرح منطقی از ساختار سازمانی و روشهای کاری کتابخانه و ترویج فرهنگی و نیز حمایت از اطلاعات روزآمد است، بنابراین مکانیسم محیطی و انگیزشی برای نوآوری، تبادل،مطالعه و بهرهگیری از دانش ایجاد میکند.
در حوزه فناوری اطلاعات مهمترین فناوریهای اطلاعاتی وابسته به مدیریت دانش شامل:اینترنت،اینترانت، ساختار ذخیرهسازی،نظامهای مدیریت پایگاههای اطلاعاتی،ابرداده8،فراگیری و جمعآوری داده، اشاعه،پیامرسانی،پوش و پول9،بازیابی اطلاعات، سهیم شدن در منابع اطلاعاتی،میانافزار01،گروه افزار11،پردازش تحلیل پیوسته،تحلیل چندبعدی استخراج دادهها است.
Knowledge Management in Libraries in the 21 st Century."