Abstract:
از شمار چالشها و پرسشهای عمده حقوقی که در جهان مدرن و پیشرفته امروزی و به ویژه تمدن غرب پیش آمده است این است که عدهای از صاحبنظران،سیاستمداران و استراتژیستهای غربی اموری که حتی در اسنادهای بینالملل به عنوان حقوق اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی شناخته شدهاند را از شمار حقوق انسانی نمیدانند،بلکه مجموعهای از آرزوها و اهداف...میخوانند که پیگیری آن الزامآور نمیباشد.چون به نظر آنان این امور بسیار مبهم،تعریف ناپذیر و فاقد مختصات حقوقیاند و توانایی و قابلیت اجرایی نیز ندارند.
در این نوشتار برای این پرسشها و چالشها باتوجه به مکتب اهل بیت (اسلام)علیهم السلام پاسخها و راه حلهای ارائه شده است که برآیند آن اثبات حقوق دانستن آنها و نیز عملیاتیسازیشان از طریق نهادهای معین میباشد. سازوکاری که به این برایند میانجامد و در این نوشتار بر آن تاکید رفته است،کارکرد حقوقی عدالت(البته با سرزنش و تصویر ویژهای که از عدالت عرضه شده است)میباشد کارکرد حقوقی عدالت نخست شاخهها و مختصات حقوقی را برای امور یاد شده به اثبات میرساند که نتیجه آن حقوق دانستن آنها است.و ثانیا،با توضیح نهادی توانمندی و قدرت،ملکیت مشاع همگان را بر عوامل و منابع حیاتی تثبیت نموده و با نهادینهسازی و تولید همزمان سهگونه فعالیت،اجتنابی،حمایتی،حفاظتی،کمک تقویتی، در جامعه،نهاده و مراجع مسؤول و اجرایی امور یاد شده را معرفی و مشخص میسازد.
Machine summary:
"کارکرد حقوق عدالت در مکتب اهل بیت علیهم السلام
در این نوشتار برای این پرسشها و چالشها باتوجه به مکتب اهل بیت (اسلام)علیهم السلام پاسخها و راه حلهای ارائه شده است که برآیند آن اثبات
نگرش حقوقی وجود نداشته باشد و آنها را از شمار حقوق انسانی ندانیم،
این حقوق وجود دارد و در مکاتب حقوقی نوین،به ویژه لیبرال،مفقود است، این است که عدالت،هم به مثابه حق انسانی و هم سازوکار تأمین این حقوق بیان
حقوقی آنها پذیرفته شده و همچون حقوق انسانی همگان با آن تعامل نمایند و
ازاینرو در مکتب اهل بیت علیهم السلام عدالت حقی دانسته شده که دولت و حکومت مسؤولیت تأمین آن را دارد.
امام صادق علیه السلام میفرماید:عدالت در جامعه و برای مردم گواراتر و حیاتیتر
در مکتب اهل بیت علیهم السلام موارد عینی و نیز اصول حقوق اقتصادی،اجتماعی و
فرهنگی است و این که اقتصاد و فراهم بودن عوامل و منابع مادی و مالی در
اهل بیت علیهم السلام حقوق دانسته شده و برای تأمین آنها سیستم و نظمی پیشنهاد شده
در این فرمایش اولا دانایی به عنوان حقوق(فرهنگی)برای انسانها دانسته
امام صادق علیه السلام فرموده است:خداوند در اموال و دارایی ثروتمندان و توانمندان حقوق مالی را برای ناتوانها به اندازهای که موجب توسعهی زیستی
مکتب اهل بیت علیهم السلام بیش و پیش از همه تبیین و عرضه شده است.
همگان میباشد و برای این مهم تضمین و تأمین حقوق و مالکیت یاد شده و نیز
امام علیه السلام پس از آنکه اطلاع مییابد مصقله بن هبیده شیبانی،یکی از مسؤولین حکومتی،اموال عمومی را میان اقوام خویش تقسیم نموده است بر"