Abstract:
گسترش روز افزون آرشیوها با گسترهء فعالیت و وظایف متفاوت و نیز اهمیت آنها در نزد دولتها و ملل مختلف، باعث شده است تا تربیت کسانی که به اکسب دانش آرشیو،مدیریت علمی مراکز آرشیوی را به معنی اعم و نیز فعالیتهای تخصصی آن را به معنی اخص برعهده دارند،بیش از پیش مورد توجه مراکز آموزشی و دانشگاهی قرار گیرد.به طوری که امروزه به عنوان رشتهای پراهمیت در خیلی از دانشگاههای دنیا،علاقهمندان را در سطوح مختلف به سوی خود جلب کرده و دانش آموختگان آن-که از آنها به عنوان آرشیویست یاد میشود- با دستیابی به توانائی علمی و عملی،فعالیت در گسترهء مذکور را به صورت هدفمند وجههء همت خخود میسازند. اینکه دانش آرشیو چگونه و در چه سطوحی در دانشگاههای مختلف ارائه میگردد و محتوای دروس آن،چه مطالبی را دربرمیگیرد و نیز چه مشابهتها و تفاوتهائی با رشتهء کتابداری دارد،موضوع نوشتهء حاضر است که به صورت گزینشی و با بررسی وضعیت آموزش این رشته در شماری از دانشگاهها جهان انجام میپذیرد و مهمترین منابع آن،دادههای موجود در وبگاههای اینترنتی مراکز موردنظر میباشد.
Machine summary:
"لذا به منظور آموزش بهینۀ این رشته به دانشجویان،در پایهگذاری برنامهها و تدوین محتوای دروس،دستیابی به اهداف و دستاوردهای زیر میباید منظور شود: -تقویت پایۀ نظری،اسلوبشناسی و نحوۀ انجام مطالعات آرشیوی و پژوهشگری در دانشجویان؛ -گسترش فکر نقادانه و مهارت تصمیمگیری دربارۀ اسناد،به عنوان بخشی از میراث فرهنگی؛ -افزایش حس مسئولیتپذیری اجتماعی، حرفهای و اخلاقی دانشجویان و پایبندی به منشور اخلاقی آرشیویستها؛ -همراه بودن تحقیقات و آموزش اصلی و پایۀ آرشیو با یادگیری تجربی و تمرین عملی؛ -هستۀ اصلی دانش آرشیو،شامل سه شکل مطالعاتی،اصول و مبانی،تاریخچه و سیر تکاملی اسناد و آرشیو و در آخر بخشهای تخصصی مرتبط با فعالیتهائی است که به صورت نظری و عملی قابل ارائه خواهد بود؛ -ایجاد زمینۀ درک متقابل و جامع از نظریههای آرشیوی و برنامههای کاربردی آن؛ -برنامهریزی برای توسعۀ فردی آرشیویستها در طول خدمت و نوسازی و تقویت اطلاعات آنها دربارۀ تحولات جدید علمی در رشتۀ موردنظر؛ -آموزش نظریهها و روشهای تشخیص اصالت، ارزشیابی و انتقال اسناد در انواع مختلف آن به آرشیو و صیانت از نظامهای زمان تولید؛ -آموزش تنظیم و توصیف(محتوائی و شکلی) اسناد در انواع مختلف و سازماندهی آرشیوی آنها؛ -آموزش حفاظت و نگهداری بهینۀ اسناد و مرمت و بازسازی اسناد آسیبدیده؛ -آموزش و گسترش روشها و راهکارهای مناسب برای پاسخگوئی و رفع نیازهای مراجعان به آرشیو در سطوح مختلف؛ -مدیریت و سازماندهی آرشیو و منابع آرشیوی و رعایت اصول مربوط به مدیریت اطلاعات؛ -آموزش ایجاد همکاری و درک متقابل میان آرشیویستها و دیگر فعالان در عرصۀ حفاظت حافظۀ فرهنگی؛ -آگاهی یافتن از قوانین،مقررات و ابزارهای قانونی و حقوقی آرشیوی؛ -آگاهی از نظامهای تولید،دستیابی و استفاده از اسناد الکترونیک؛ -برخورداری از دانش و فناوریها و پیشرفتهای نوین در زمینۀ فعالیتهای آرشیو و اطلاعرسانی؛ -آشنائی با کلیات تاریخ کشور،به منظور آگاهی از وضعیت و روند تولید اسناد و ارائۀ خدمات مناسب به مراجعان."