Abstract:
در این مقاله به روند رو به رشد سرمایهگذاری کشورهای غربی در حوزه فناوری اطلاعات میپردازیم و دستاوردهای این سرمایهگذاری را طی 20 سال گذشته در آموزشهای ابتدایی تا دانشگاهی بررسی میکنیم.در پایان،به چشمانداز آینده این حرکت و نقش دانشآموزان،مربیان و برنامهریزان آموزشی در آن زمان اشاره میکنیم.تمامی علاقمندان به فناوری اطلاعات توسعه فناوریهای نوین و مدیران برنامهریزان نظامهای آموزشی مطالعه این مقاله را مفید خواهند یافت.
Machine summary:
"ارتباطات برقآسا،تسهیل دسترسی به فناوری اطلاعات( IT )1در منزل،محل کار و مراکز آموزشی،حامل این پیام است که آموزش در طول دوره زندگی با افراد همراه خواهد بود.
تدوین سیاست کلان بهرهگیری از فناوری اطلاعات( IT ) در اکثر کشورهای غربی،از نخستین روزهای ظهور و فراگیر شدن بهرهگیری از کامپیوتر،برنامهای ملی به منظور به کارگیری فناوری اطلاعات در آموزش ایجاد شده است.
به نظر میرسد روند فردگرایی در نرمافزارهای آموزشی جدید برای دانشآموزان در حال گسترش باشد ولی بهرهگیری از این روند در جهت مدیریت بر آموزش با استفاده از کامپیوتر،ضعیف بوده است.
این سیستم دانشگاههای یاد شده در بالا را قادر میسازد تا از تصاویر ویدیویی با کیفیت عالی به صورت مشترک(شبکه)به راحتی استفاده کنند و از اینرو زمینه آموزش و تحقیق از راه دور تسهیل شود.
فناوری اطلاعات نه تنها به عنوان یک مبحث مستقل مطرح است،بلکه مستقیما بر سایر برنامههای آموزشی اثر میگذارد؛ به ویژه با توجه به سیاست ملی آموزش که مدارس را موظف به استفاده اجباری فناوری اطلاعات بین دانشآموزان 5 الی 16 ساله کرده است.
در رشتههای زبان،بعد ارتباطات الکترونیکی امکان دسترسی به فرستندههای خارجی و نوشتارهای سایر زبانها را فراهم میآورد و در رشتههایی چون موسیقی،رایانه به دانشآموزان این امکان را میدهد تا مراحل آهنگسازی و اجرای آهنگ را بدون نیاز به آموختن روش استفاده از ابزار موسیقی سنتی بیاموزند،فناوری اطلاعات،حتی برای دانشآموزان استثنایی امکان دسترسی به مطالب علمی را مهیا و آنها را قادر میکند تا علیرغم ناتوانائیهای عارضی خود، بتوانند به بیان ایدههایی خویش در قالب کلمات،طرحها و فعالیتها13بپردازند."