Abstract:
هدف:هدف این تحقیق،بررسی برنامهء درسی تربیتبدنی دانشآموزان کمتوان ذهنی است.روش:روش این تحقیق،پیمایشی از نوع توصیفی است.جامعهء آماری تحقیق 375 نفر از کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی است.197 نفر،براساس جدول تعیین حجم نمونهء مورگان،به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند.ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه با پایایی 90/0 بود.برای تحلیل دادهها از محاسبهء فراوانی،درصد و آزمونهای خی دو و کروسکال-والیس استفاده شد.یافتهها:تحلیل دیدگاههای کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی نشان میدهند که وضعیت تعریف و تدوین اهداف درس تربیتبدنی دانشآموزان کمتوان ذهنی بسیار نامطلوب(6/68%)،وضعیت محتوای رسمی(9/90%)و غیررسمی(6/39%)این درس نامناسب،شیوهء تدریس درس تربیتبدنی(9/40%)و دانش تخصصی معلمان تربیتبدنی(3/34%)،نامناسب و نامطلوب است.همچنین،آنها میزان ساعات درس تربیتبدنی را با نیازهای دانشآموزان کمتوان ذهنی متناسب و کافی نمیدانند (4/59%)مهمترین راهکارهای اصلاحی برنامهء درسی تربیتبدنی دانشآموزان کمتوان ذهنی از دیدگاه کارشناسان،1)تعریف و تدوین فلسفه و اهداف درس تربیتبدنی،2)تدوین کتاب درسی،جزوهها،و لوحهای آموزشی و کمک آموزشی تربیتبدنی،3)به کارگیری نیروی متخصص تربیتبدنی استثنایی عنوان شده است. نتیجهگیری:تدوین و تعریف فلسفه،اهداف،و محتوای درس تربیتبدنی،به کارگیری نیروی انسانی متخصص تربیتبدنی استثنایی،و نظارت بر حسن اجرای این درس،مهمترین پیشنهادهای این تحقیق هستند.
Machine summary:
"یافتهها:تحلیل دیدگاههای کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی نشان میدهند که وضعیت تعریف و تدوین اهداف درس تربیتبدنی دانشآموزان کمتوان ذهنی بسیار نامطلوب(6/68%)،وضعیت محتوای رسمی(9/90%)و غیررسمی(6/39%)این درس نامناسب،شیوهء تدریس درس تربیتبدنی(9/40%)و دانش تخصصی معلمان تربیتبدنی(3/34%)،نامناسب و نامطلوب است.
)وجود دارد؟ 2)از دیدگاه کارشناسان،وضعیت عوامل آموزشی(تدوین و تبیین اهداف درس،محتوای درسی غیررسمی،معلمان تربیتبدنی-شیوهء تدریس، کاربرد اصول علمی،و دانش تخصصی-و تناسب کمیت درس تربیتبدنی با نیازهای دانشآموزان کمتوان ذهنی)درس تربیت بدنی دانشآموزان کمتوان ذهنی چگونه است؟ 3)براساس دیدگاه آزمودنیهای تحقیق،راهکارهای اصلاحی وضعیت موجود عوامل آموزشی درس تربیتبدنی دانشآموزان کمتوان ذهنی مدارس استثنایی استان مرکزی کداماند؟روشجامعه،نمونه و روش نمونهگیری از آنجا که این تحقیق،به بررسی وضعیت موجود درس تربیتبدنی دانشآموزان کمتوان ذهنی میپردازد،تحقیق پیمایشی و از نوع توصیفی است.
جدول 4-فراوانی و درصد فراوانی راهکارهای اصلاحی تدوین و تبیین اهداف درس تربیتبدنی از دیدگاه آزمودنیها (تصویرتصویر) جدول 5-فراوانی و درصد فراوانی راهکارهای اصلاحی مربوط به محتوای(رسمی و غیررسمی)درس تربیتبدنی (تصویرتصویر) جدول 6-فراوانی و درصد فراوانی راهکارهای اصلاحی مربوط به معلم تربیتبدنی از دیدگاه آزمودنیها (تصویرتصویر) جدول 7-فراوانی و درصد فراوانی راهکارهای اصلاح کمیت درس تربیتبدنی و ورزش از دیدگاه آزمودنیها (تصویرتصویر) بحث و نتیجهگیری نتایج حاصل از یافتههای تحقیق نشان میدهند که از نظر نمونهء مورد بررسی در پژوهش حاضر،میزان ساعات درس تربیتبدنی،با نیازهای جسمانی، روانی،مهارتی،و عاطفی-اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی تناسب ندارد.
همچنین،مهمترین راهکارهای اصلاحی محتوای غیررسمی درس تربیتبدنی دانشآموزان کمتوان ذهنی از نظر نمونهء مورد بررسی در پژوهش حاضر، عبارتاند از:متناسب ساختن محتوا با نیازها،تواناییها، معلولیتها،و سایر ویژگیهای دانشآموزان کمتوان ذهنی،ضرورت تدوین محتوای رسمی،فراهم ساختن فضا و وسایل مناسب برای اجرایی کردن محتوای آموزشی،برگزاری کلاسهای دانشافزایی معلمان تربیتبدنی دانشآموزان کمتوان ذهنی،توجه بیشتر به درس تربیتبدنی و نظارت مستمر بر حسن اجرای آن،و استفاده از معلمان متخصص و علاقمند."