Abstract:
در این تحقیق اهمیت حجاب از دیدگاه اسلام و نیز سازوکارهایی که اسلام برای عینیت بخشیدن به آن منظور کرده است مورد تحلیل واقع شده و عوامل مؤثر بر بدحجابی دانشجویان دختر دانشگاه شهید باهنر کرمان مورد بررسی قرار گرفته است.ابزار گردآوری دادهها،پرسشنامهای دو قسمتی شامل 64 سؤال بود که این پرسشنامه به تعداد 400 دانشجو داده شد که 200 تای آنها دانشجویان دختر بدحجاب و 200 تای دیگر دانشجویان دختر با حجاب بودند و با روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند.
در تحقیق حاضر از روش تحقیق علی-مقایسهای استفاده شده است.جهت تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق از آمار توصیفی شامل نمودار ستونی،میانه،میانگین،نما،...و آمار استنباطی شامل آزمون T ،کای دو،من ویتنی استفاده گردیده است.
نتایج تحقیق نشان میدهد که:
وضعیت دینی دانشجویان در بدحجابی آنان مؤثر است.
وضعیت روانی دانشجویان در بدحجابی آنان مؤثر نیست.
خصوصیات شخصی شامل رشته تحصیلی،تعداد واحد گذرانده،سن،معدل دیپلم و...تأثیری
در بدحجابی دانشجویان ندارند،به جز متغیرهای علاقهمندی به رشته،اهمیت دادن به مدگرایی و میزان در تضاد دیدن پوشش زن با تلاشهای اجتماعی،که این سه متغیر در بدحجابی تأثیر دارند.
نگرشهای سیاسی در بدحجابی تأثیرگذارند.
وضعیت جسمانی در بدحجابی مؤثر نیست.
وضعیت اقتصادی و خانوادگی شامل متغیرهای متفاوتی بوده که بعضی از آنها از جمله تعداد کل افراد خانواده وضعیت اقتصادی خانواده بر بدحجابی دانشجویان تأثیر ندارند و متغیرهای اختلاف بین والدین،مدرک تحصیلی پدر ومادر،وضعیت اعتقادی والدین در بدحجابی دانشجویان مؤثر میباشد.
خصوصیات دوستان در بدحجابی دانشجویان مؤثر نمیباشد.
Machine summary:
"جامعهء آماری مورد بررسی در این تحقیق عبارت است از کلیهء دانشجویان دختر دانشگاه شهید باهنر کرمان که در سال تحصیلی 82-81 مشغول به تحصیل بودند که
مقایسهء توزیع وضعیت دینی دانشجویان باحجاب و دانشجویان بدحجاب براساس محاسبات حاصله از طریق آزمون من-ویتنی نشان میدهد که -P مقدار محاسبه شده
HO رد میشود و این بدان معنی است که توزیع وضعیت دینی دانشجویان باحجاب و
HO رد نمیشود و این بدان معنی است که توزیع وضعیت روانی دانشجویان باحجاب و دانشجویان بدحجاب یکسان میباشد.
وضعیت تأهل دانشجویان باحجاب آنان بیشتر از سطح معنیداری(به تصویر صفحه مراجعه شود)
است،لذا در این سطح خطا هیچ یک از فرضهای HOI-H03 رد نمیشود و این بدین معنی است که بین رشته تحصیلی،بومی بودن و وضعیت تأهل دانشجویان باحجاب
میانگین تعداد واحد گذرانده دانشجویان برحسب وضعیت حجاب آنان یکسان است: HO1
میانگین معدل دیپلم دانشجویان برحسب وضعیت حجاب آنان یکسان است.
محاسبه شده(486/0)بیشتر از سطح معنیداری توزیع ارزیابی دانشجویان باحجاب و بدحجاب از فضای سیاسی کنونی کشور یکسان میباشد.
وضعیت خانوادگی و اقتصادی دانشجویان در بدحجابی آنان مؤثر است.
توزیع میزان اختلاف بین والدین دانشجویان باحجاب و بدحجاب یکسان است.
توزیع وضعیت اقتصادی خانواده دانشجویان باحجاب و بدحجاب یکسان است.
توزیع وضعیت اعتقادی پدر دانشجویان باحجاب و بدحجاب یکسان است.
توزیع وضعیت اعتقادی مادر دانشجویان باحجاب و بدحجاب یکسان است.
با توجه به اینکه -P مقدار محاسبه شده فقط در متغیرهای تعداد کل افراد خانواده و وضعیت اقتصادی خانواده بیشتر از سطح معنیداری(به تصویر صفحه مراجعه شود)است.
این بدان معنی است که بین خصوصیات دوستان و حجاب دانشجویان رابطه معنیداری"