Abstract:
آیاهرگز اندیشیده ایم که تعریف انسان تحصیل کرده چیست؟ و تفاوت چنین انسانی با فردی به اصطلاح مکتب ندیده یا محروم از حضور در قلمرو نظام تعلیم و تربیت رسمی چیست و چه باید کرد؟ آیا به تناسب و همخوانی میان کارکرد مؤلفه های مختلف نظامهای تعلیم و تربیت با پاسخ به این سؤالها فکر کرده ایم؟ در مقاله حاضر نگارنده کوشیده است ضمن طرح پاسخ رایج و سنتی این پرسش‘به نقد آن پرداخته و پاسخ متفاوت و چه بسا متباینی را مطرح سازد. از پاسخ جدید تحت عنوان سؤال-محوری در تعلیم و تربیت یادگردیده وتلاش شده است ابعاد نظری و همچنین جنبه های عملی آن برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت تشریح شود.در بخش مباحث نظری مدلی نیز تحت عنوان مدل یادگیری پویا معرفی شده و مورد بحث قرار گرفته است. امید است این مقاله به سهم خود در ایجاد نگرشها و ذهنیتهایی که میتوانند زمینه ساز تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور باشند سودمندافتد.
Machine summary:
"البته با طرح این موضوع غرض حمایت از نظریه تطابق اجتماعی در تعلیم و تربیت 7 که به خاطر کمک به حفظ وضع موجود جامعه و باز داشتن آن از تحول، ترقی و کمال مورد انتقاد قرار میگیرد نیست؛بلکه به گونهای کلیتر و عمومیتر به شرایطی توجه دارد که نوع بشر، نه صرفا انسانهایی که در یک جامعه خاص زندگی میکنند، با آنها سروکار داشته و عدم عنایت نسبت به آنها موجب ساقط شدن تعلیم و تربیت از مرتبه سودبخشی در مراحل دیگر زندگی و بدین تربیت در جازدن جوامع از حیث دستیابی به مراحل بالاتر کمال و ترقی میگردد.
11 وایت هد مراحل سهگانه جذبه و عشق 1 ، دقت 2 و تعمیم 3 را که اقرار دارد جایگزین مناسبتری در عرصه تعلیم و تربیت برای مفاهیم تز، آنتیتز و سنتز هگلی در وادی فلسفه است بدین منظور معرفی نموده و تحقیق یادگیری سازگار با طبیعت انسان را در گروگذر یادگیرنده از این سه مرحله با توالی ذکر شده قلمداد میکند.
سؤال نیز تنها زمانی لذتبخش است ک هبرخاسته یا مرتبط با زمینههای مورد علاقه یا نیاز دانشآموز باشد، وگرنه سؤالات برخاسته از برنامهها و فعالیتهای قالبی و از پیش تعیین شده که هیچگونه ارتباطی با علائق و نیازهای دانشآموز ندارد، یعنی دانشآموز با آنها ارتباط عاطفی ندارد، نمیتواند تامینکننده این مقصود باشد.
لذا در چارچوب نظریه مورد بحث در این مقاله میتوان سطح چهارمی را به سطوح سهگانه روش تدریس اکتشافی به شکل ذیل افزود:همانگونه که مشاهده میشود این سطح از حیث واگذاری مسئولیت تعیین سؤال یا مسئله بر عهده دانشآموز با سطح سوم تشابه داشته و از حیث عدم اصرار بر عهدهدار شدن مسئولیت مراحل بعدی توسط دانشاموز با ان تفاوت دارد.
(1929:ynapmoC nallimcaM)noitacudE fo smiA ehT,daehetihW."