Abstract:
بررسی وضعیت دین داری در بین دانشجویان عنوان مقاله حاضر است. مدل مورد استفاده برای بررسی وضعیت دین داری، مدل پیشنهادی آقای شجاعی زند می باشد. روش تحقیق، پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه است. جمعیت آماری 25092 نفر که حجم نمونه با فرمول نمونه گیری کوکران 400 نفر برآورد شده و پرسشنامه ها با روش نمونه گیری طبقه بندی متناسب با حجم بین دانشجویان توزیع گردید. نتایج به دست آمده، نشانگر این است که که میزان پای بندی دانشجویان به ابعاد مختلف دین داری از پراکندگی قابل توجهی برخوردار است؛ به طوری که پاسخگویان در ابعاد اعتقادات دینی، اخلاق و تکالیف فردی، بیش ترین نمره و در عبادت جمعی، عبادت فردی و دانش دینی کم ترین نمره را اخذ کردند. همچنین دین داری دانشجویان با ترکیب همه ابعاد و متغیرهاف بیشتر به سمت متوسط میل می کند، به طوری که دین داری 45.25 درصد از آن متوسط، 41.5 درصد کم و 13.25 درصد زیاد می باشد. در ضمن سه نوع دین داری مبتنی بر شریعت، اجتماعی و باطنی با نسبت های 33.77، 28.32 و 37.91 در بین دانشجویان وجود دارد.
Machine summary:
"علیرغم اینکه گلاک و استارک مدعیاند،مدل دینداریشان براساس اشتراکات همهی ادیانمیباشد و قابلیت بهکارگیری در همهی ادیان و بسترهای اجتماعی را دارد و همچنین با آنکه پژوهشگرانایرانی غالبا از این مدل برای سنجش دینداری استفاده میکنند،انتقادات چندی به این مدل وارد است: (1)- Religious Belief (2)- Religious Practice (3)- Religious Experience (4)- Religious Knowledge (5)- Ritual (6)- Devotion (7)- Indiviual Moral Consequence (8)- Social Conseqnence یکی از نقدهای وارد بر مدل گلاک و استارک،عدم تفکیک ابعاد،علایم(نشانهها)و پیآمد دینداریاست؛به نظر میرسد دانش دینی از نشانههای دینداری است که در این مدل بعدی از دینداری درنظر گرفته شده است،همچنین تجربهی دینی که در اکثر مدلها به کار میرود از پیآمد دینی-پیآمد یاآثار ابعاد دیگر در زندگی روزمرهی فرد معتقد و روابط با سایرین است نه بعدی از دینداری.
3-همانطور که بیشتر صاحبنظران اذعان دارند:دینداری دارای ابعاد مختلفیاست که هر بعدی از آن به صورت ایده،فکر و اندیشه بوده و درونی است و این تیجهگیری پس از جمعآوری دادهها و تجزیه و تحلیل آنها نتایج زیر به دست آمد: 1-میزان پایبندی دانشجویان به ابعاد مختلف دینداری از واریانس قابل توجهیبرخوردار است،بهطوری که پاسخگویان در ابعاد اعتقادات دینی،اخلاق و تکالیففردی بیشترین نمره و در عبادت جمعی،عبادت فردی(اعمال مستحبی)و دانش دینیکمترین نمره را اخذ کردند."