Abstract:
مقاله حاضر در ابتدا به تشریح مدیریت دانش پرداخته و سپس ضرورت و اهمیت آن را در سازمانهای آموزشی مورد بررسی قرار میدهد.هرچند در سالهای اخیر،مدیریت دانش از شهرت زیادی بخصوص در بخش صنعت و تجارت برخوردار گردیده است،اما به نظر میرسد هنوز در ارتباط با به کارگیری آن در سازمان آموزشی،ابهاماتی وجود دارد.در این مقاله سعی شده است ضمن اشاره به بعضی از کارکردها و پیادمدهای مدیریت دانش در آوزش و سازمان- های آموزشی،ضمن تبیین لزوم و ضرورت مدیریت دانش در آموزش،دستاندرکاران مؤسسات آموزشی را،به استفاده از مدیریت دانش در سازمانها و مؤسسات آموزشی ترغیب کرد.
Machine summary:
"داقفوس(2003)،به نقل از عدلی،(1384)مدیریت دانش را اینگونه تعریف میکند:مدیریت دانش ترکیب فرایندهای اداره،کنترل،خلاقیت ،کدگذاری،اشاعه و اعمال قدرت دانش در سازمان است با این هدف که شخص نیازمند به دانش،بتواند به دانش مورد نیاز خود در زمان مقتضی دسترسی یابد به گونهای که توانایی تصمیمگیری به موقع و درست برای او ممکن شود(استمپز،1999) به نقل از شعیبزاده،1385).
گرچه مدیریت دانش در ابتدا به عنوان مفهومی تجاری مطرح شد و برای سازمانهایی انتفعای و با هدف افزایش سود به کار رفته است،اما در پی شناخته شدن نقش آن در موفقیت سازمانها،برای رسیدن به اهداف متفاوت به کار گرفته شده است(منصوری،1385).
تلفیق دانش یا یکپارچه کردن دانش به طرق زیر انجام میشود: -نشان دادن بهترین تجربیات(طراحی مجدد فرایندها با دانش درونی شده) -ساختاربندی و ذخیره دانش برای دستیابی فوری -تسهیم(به اشتراک گذاشتن)دانش -آموختن/ارائه دانش فرایندهای اساسی دانش یعنی تحصیل(کسب)،تولید،و تلفیق دانش،به منظور رواج دادن یادگیری سازمانی در سراسر سازمان اتفاق می- افتد(امرسون،2007).
با این همه مدیریت دانش در آموزش میتواند به عنوان یک چارچوب یا رویکرد مطرح شود که افراد یک سازمان را قادر میسازد تا مجموعه ای از اعمال را به منظور جمعآوری اطلاعات و به اشتراک گذاشتن آنچه(دانش)میدانند و بهبود خدمات و خروجیها،توسعه دهند.
برای رسیدن به این هدف نیز لازم است جنبههای گوناگون مدیریت دانش در عرصه صنعت و تکنولوژی به دقت بررسی شود و آن قسمتهایی که به درد آموزش میخورد،تفکیک شود و با انجام تغییرات مناسب،در عرصه آموزش به کار گرفته شود."