Abstract:
این پژوهش با هدف شناسایی برخی عوامل همبسته با ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شده است.به این منظور رابطه محتوای آموزشی،آموزشگران،آموزشهای دانشگاهی،ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان و روشهای ترویجی اجرا شده در دانشگاه،با ترویج کارآفرینی مورد مطالعه قرار گرفته است.تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روی اجرای پژوهش توصیفی-همبستگی بوده است.جامعه آماری شامل تعداد 1746 نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشکده بودند که براساس جدول مورگان تعداد 313 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.روش نمونهگیری تصادفی بود.برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون ضریب همبستگی،مقایسه میانگین t ،رگرسیون چندگانه و رتبهبندی فرید من انجام پذیرفت.نتایج حاصل از تحقیق نشان داد،ویژگیهای موفقیتطلبی،خلاقیت و نوآوری،ریسکپذیری،تعیین سرنوشت و استقلالطلبی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری با متغیر ترویج کارآفرینی دارند.همچنین عوامل آموزشیهای دانشگاهی،آموزشگران دانشگاه،محتوای آموزشی و روشهای ترویجی اجرا شده در دانشگاه،رابطه مثبت و معناداری با متغیر ترویج کارآفرینی دارند.نتیجه حاصل از رگرسیون چندگانه نیز نشان داد عوامل آموزشگران دانشگاه،آموزشهای فعلی دانشگاه،محتوای آموزشی،روشهای ترویجی اجرا شده در دانشگاه و همچنین ویژگیهای موفقیتطلبی و خلاقیت و نوآوری دانشجویان 3،50%از تغییرات متغیر ترویج کارآفرینی را تبیین میکنند.
Machine summary:
"جدول 3-متغیرهای وارد شده در معادله رگرسیون چند گام به روش گامبهگام (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به ضرایب محاسبه شده معادله خط رگرسیون به شرح زیر تنظیم میشود: Y-0/287(x1)+0/243(x2)+0/242(x3)+0/177(x4)+0/140(x5)+0/118 (x6)+0/717 سئوال سوم:آیا تفاوتی بین نظرات دانشجویان با ویژگیهای مختلف فردی،در مورد تاثیر چهار عامل مورد مطالعه بر ترویج کارآفرینی در دانشگاه وجود دارد؟ یافتههای حاصل از آزمون مقایسه میانگین t در جدول(4)،نشان میدهد که بین نظرات دانشجویان دختر و پسر در خصوص تاثیر چهار عامل مورد مطالعه بر ترویج کارآفرینی در دانشگاه،اختلاف معناداری در سطح پنج درصد خطا وجود دارد و مقایسه میانگین پاسخهای دو گروه بیانگر آن است که پسران تاثیر این عوامل را بیشتر دانستهاند.
جدول 4-آزمون مقایسه میانگین t برای تعیین تفاوت نظرات دانشجویان در مورد تاثیر عوامل مورد مطالعه بر ترویج کارآفرینی (به تصویر صفحه مراجعه شود) *سطح معنیداری 05/0**سطح معنیداری 01/0 سئوال چهارم:مناسبترین روش ترویجی اجرا شده در دانشگاه کدام است؟ همانطور که در جدول(5)مشخص میباشد،یافتههای حاصل از آزمون رتبهبندی فریدمن نشان میدهد،برگزاری اردوهای علمی و بازدیدی از سازمانها و مراکز کارآفرینی و ارتباط دانشجویان با کارشناسان خبره و کارآفرینان موفق رتبه اول و دوم را دارا میباشند و مناسبترین روش ترویجی اجرا شده در دانشگاه بودهاند.
عواملی که در تحقیق حاضر مورد مطالعه قرار گرفت شامل؛ویژگیهای فردی و کارآفرینانه دانشجویان،آموزشهای دانشگاهی،آموزشگران،محتوی آموزشی و روشهای ترویجی استفاده شده در دانشگاه بودند که نتایج ذیل را بهمراه داشته است: براساس یافتههای تحقیق،اکثر ویژگیهای کارآفرینانه مورد مطالعه دانشجویان(بجز ویژگی تحمل ابهام)،دارای رابطه مثبت و معنیدار با متغیر ترویج کارآفرینی هستند."