Abstract:
مقاله حاضر تحقیقی میدانی است که هدف از آن بررسی تاثیر تاکتیک های بازاریابی ارتباطی بر رفتار خرید در بخش های خدماتی می باشد. نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد که انتخاب تاکتیک های بازاریابی ارتباطی می توانند بر روی رفتار مصرف کننده اثر بگذارند. پژوهش حاضر به دنبال ارایه و آزمون مدلی در حوزه تاثیر تاکتیک های بازاریابی ارتباطی بر رفتار خرید می باشد. جامعه تحقیق، مشتریان فروشگاه های ماکسیم در استان تهران می باشد که به روش نمونه گیری دسترس، 90 نفر از مشتریان به عنوان نمونه انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، ابتدا به بررسی قابل قبول بودن مدل نظری از طریق نرم افزار لیزرل پرداخته شد. نتایج نشان داد که مدل برای جامعه آماری قابل استفاده می باشد. بخش بعدی تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق آزمون همبستگی انجام گرفت. نتایج نشان داد که تاکتیک های بازاریابی ارتباطی (ارتباطات، شخصی سازی و رفتار ترجیحی) ارتباط معناداری با تمایل مشتری به ادامه خرید دارند و بین تاکتیک پاداش و تمایل مشتری به ادامه خرید ارتباط معناداری وجود نداشت. همچنین نتایج نشان داد که تاکتیک های بازاریابی ارتباطی تاثیر مثبتی روی رضایت ارتباطی، اعتماد، تعهد ارتباطی و رفتار خرید دارد. این مطالعه می تواند به فروشگاه های خرده فروشی جهت هرچه اثر بخش ترکردن و ارزیابی تاکتیک های بازاریابی ارتباطی کمک کند.
Machine summary:
"در این تحقیق پاداش اینگونه تعریف شده است:درک مشتری از مزایای قابل لمسی که فروشگاه در اختیار مشتریان قرار میدهد.
رفتار خرید در این تحقیق اینگونه بیان شده است،خرید کردن مشتری بهطور متوالی و مبلغی را که در فروشگاه هزینه میکند نسبت به فروشگاههای دیگر چگونه است7.
در تعیین نسبت افراد جامعههای آماری با ویژگی خاص برای تعیین حجم نمونه از رابطه زیر استفاده میشود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) انحراف معیار (ū) 32/1 درنظر گرفته شد که از قرار دادن آن در فرمول فوق در سطح اطمینان (a) 85 درصد و اشتباه مجاز (d) 075/0،حجم نمونه 88 بدست آمد،لیکن از آنجا که احتمال میرفت برخی از پرسشنامهها برگردانده نخواهد شد 160 پرسشنامه توزیع شد که نهایتا 90 پرسشنامه جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
1بطور کلی،در این تحقیق برای ارزیابی نیکیوی برازش تمامی مدل از معیارهای CFI,nnfi,nfi,rmsea,agfi,gfi,,rmr استفاده شده است.
جدول 3-نتایج حاصل از ضریب همبستگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جمعبندی و ملاحظات تاکتیک ارتباطات بیشترین ضریب همبستگی را نسبت به تاکتیکهای دیگر دارد و فرضیه اول مبنی بر معنادار بودن ارتباطات با تمایل مشتری به ادامه خرید تأیید شد.
4. قرار دادن سیستم آموزشی نوین برای نیروهای فروش باتوجه به آخرین یافتههای بازاریابی:از آنجا که نیمی از تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی فروشگاه ماکسیم بر عهده فروشندگان قرار دارد دادن آموزشهای لازم و آشنایی فروشندگان با مفاهیم بازاریابی، برای ارتباط با مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است و میتواند نقش مهمی را در افزایش فروش فروشگاهها ایفا کند."