Abstract:
همانگونه که در کتابهای دینی ذکر شده حضرت ابراهیم(ع)در دوران رسالت خود به اذن خدا در خواب مشاهده کرد که موظف شده تنها فرزند عزیز خود را در راه خدا قربانی کند و حضرت این رویا را برای یگانه فرزندش،تعریف میکند و او نیز خواست خدا را میپذیرد و سرانجام روز موعود فرا میرسد و ابراهیم(ع)فرزندش را در محل قربانی حاضر میکند و قبل از آن،فرزند وصایایی را با پدر مطرح میکند و بعد از انجام این وصایا،پدر اقدام به قربانی فرزند میکند ولی هرچه تلاش میکند کارد نمیبرد تا اینکه به اذن خدا،گوسفندی برای قربانی ارسال میشود و جبرئیل(ع)به حضرت ابراهیم(ع)دستور میدهد که تو از امتحان الهی سربلند بیرون آمدی و اینک این گوسفند را به جای فرزندت،قربانی کن و به خاطر تجلیل از این کار ابراهیم(ع)،هر ساله حاجیان در محل منی،محل قربانی فرزند ابراهیم(ع)،به قربانی میپردازند.اما در خصوص اینکه فرزند ذبیح ابراهیم(ع)،اسماعیل(ع)بوده است یا اسحاق(ع)نظرات متفاوتی در متون دینی مسلمانان با کتب عهدین وجود دارد در این مقاله بر آن هستم تا موضوع ذبیح را از دیدگاه قرآن،روایات اسلامی و کتب عهدین و همچنین نظرات مفسران شیعه و سنی را با ذکر منابع معتبر به خوانندگان ارائه نمائیم.
Machine summary:
"کلید واژه: ذبیح،مصادیق،کتب مقدس و متون دینیالف-ذبیح در قرآن 1-در سوره صافات خدا ابتدا ماجرای ذبح را بازگو کرده،بعد از آن بشارت به اسحاق(ع) را عنوان میکند و میفرماید:(و بشرناه باسحاق نبیا من الصالحینصافات 211 )و این خود دلیلی است بر اینکه اسحاق(ع) بعد از قربانی به دنیا آمده است)عاملی،جعفر مرتضی،7731 شمسی،ج 2،ص /54طباطبایی ،محمد حسین،5731 شمسی،ج 7،ص 953).
(عاملی،جعفر مرتضی،7731 شمس،ج 2 ص 54)ب-ذبیح در عهدین در سفر پیدایش فصل 22 داستان ذبیح اینگونه نقل شده است:بعد از وقایعی که برای ابراهیم(ع)و همسر و فرزندش رخ داد خدا ابراهیم(ع)را امتحان کرده بود گفت:ای ابراهیم!اکنون پسر خود را که یگانه توست و او را دوست میداری یعنی اسحاق(ع)را بردار و به زمین موریا برو و او را در آنجا بر یکی از کوههایی که به تو نشان میدهم برای قربانی سوختنی بگذار.
اما بیشتر آنان ادعای یهود را به سبب حسادت نسبت به عرب و پیامبر اکرم دانسته و با تمسک به دلایل ذیل بر آناند که ذبیح اسماعیل(ع)است: 1-خداوند پس از بشارت همسر ابراهیم(ع)به داشتن فرزندی به نام اسحاق(ع)،وی را به آمدن یعقوب(ع)پس از اسحاق(ع)بشارت داد:(فبشرناه باسحاق و من وراء اسحاق یعقوب(22-هود17/) و بشارت به آمدن یعقوب(ع)پس از اسحاق(ع)نشان از زنده ماندن و صاحب نسل شدن اسحاق(ع)است و این با فرمان ذبح او را در کودکی سازگار نیست."