Abstract:
هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی حافظهء کاری کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه/بیشفعالی (ADHD) و مقایسه آن با کودکان عادی است. نمونههای مورد مطالعه 11 پسر(21-6)سالهء مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی و 11 پسر(21-6)سالهء عادی است.روش:اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی براساس مصاحبه بالینی به وسیلهء روانپزشک و پرسشنامهء علائم مرضی CSI-4 و مقیاس ارزیابی والدین کانزر تشخیص داده شده است.برای یکسانسازی هوش کودکان،از آزمون هوش ریون و به منظور بررسی حافظه کاری کودکان از تست مخصوص حافظه دیداری کیم کاراد و تست فراخوانی داستان استفاده شده است.یافتههای حاصل با استفاده از آزمون آماری t برای گروههای مستقل تجزیه و تحلیل شدند.نتایج تحقیق نشان داد که بین میانگین عملکرد کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی در فراخوانی آزمون حافظه دیداری کیم کاراد و آزمون فراخوانی داستان با میانگین عملکرد کودکان دیداری کیم کاراد و آزمون فراخوانی داستان عملکرد کودکان عادی در این آزمونها تفاوت معنادار وجود دارد.نتیجهگیری:نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به اختلال پردازش اطلاعات دیداری در این کودکان کندتر از کودکان عادی است.لذا کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی به واسطه نقص در بازداری، نواقصی را در حافظه کاری تجربه میکنند که کودکان عادی آن را تجربه نمیکنند.
Objective: The purpose of this research is to compare working memory in children with attention/deficit hyperactive disorder (ADHD) with the normal peers. The participants included 11 boys with and 11 boys without ADHD ageing 6 to 12 years. Method: ADHD was diagnosed utilizing a psychiatric interview, Conners parents rating scale, and CSI-4 inventory. All children were matched in IQ by Raven intelligence test. Kim Carrad visual memory test and story recall test were used to asses working memory. Results: Using t-test for independent groups, significant differences were observed between the performance of ADHD and normal children in Kim Carrad visual memory test and story recall test. Performance of children with ADHD in verbal and visual working memory tests was worse than normal children. In addition, visual processing information in ADHD children was slower than normal children. Conclusion: Weakness in working memory in ADHD children may be related to some deficits in inhibition. This research can support those theories that relate ADHD and working memory.
Machine summary:
نتایج تحقیق نشان داد که بین میانگین عملکرد کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی در فراخوانی آزمون حافظه دیداری کیم کاراد و آزمون فراخوانی داستان با میانگین عملکرد کودکان دیداری کیم کاراد و آزمون فراخوانی داستان عملکرد کودکان عادی در این آزمونها تفاوت معنادار وجود دارد.
هدف از پژوهش حاضر مطالعه حافظه فعال دیداری و کلامی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی در مقایسه با کودکان عادی است.
روش جامعه،نمونه و روش نمونهگیری در این پژوهش،نمونه مورد مطالعه 11 پسر (21-6)سالهء مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی است که از بین مراجعین به درمانگاه بیمارستان روزبه و مطب روانپزشک متخصص اطفال پس از مصاحبه تشخیصی و اجرای تستهای مقیاس ارزیابی والدین کانرز31(نسخه 14 سؤالی)و پرسشنامه علائم مرضی (CSI-4) 41تشخیص اختلال نارسایی توجه /بیشفعالی دریافت میکردند.
جدول 3-خلاصه نتایج آزمون t برای فراخوانی فوری حافظه کلامی در کودکان مبتلا به ADHD و کودکان عادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری تحقیق حاضر با هدف بررسی حافظه فعال(دیداری و کلامی)کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی صورت گرفت.
این یافتهها هم جهت با نتایج پژوهش (تنوک،اسکوویز و اسکچر،5991)است که در آن کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی در اجرای تکالیف مربوط به حافظه فعال(دیداری و شنیداری)نقص داشتند.
نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی روی تکالیف حافظه فعال مانند کدگذاری محرکها(تصاویر و چهرهها)و پردازش پیچیده شنوایی بهطور معناداری متفاوت از کودکان عادی است.