Abstract:
برای ارزشیابیطرح مجتمعهای آموزشی،اطلاعات لازم از منابع متعدد و با استفاده از ابزارهای مختلف(مطالعه اسناد،مصاحبه و پرسشنامه)جمعآوری شد.در سطح کشور،حجم نمونه آماری 4763 نفر بود ک از میان گروههای مختلف انتخاب شدند:و با 46 نفر کارشناس،46 نفر رئیس مجتمع آموزشی،24 نفر نمایندهء انجمن اولیاء و مربیان در هیأت امناء،05 نفر نمایندهء معلمان در هیأت امناء،25 نفر مدیران مدارس در هیأت امناء،04 نفر نماینده آموزش و پرورش در هیأت امناء مصاحبه شد.همچنین،تعداد 022 مدیر مدرسه،0001 معلم، 0501 ولی دانشآموز و 0011 دانشآموز،به پرسشنامههای ویژه پاسخ دادند.یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که بیشتر افراد نمونه آماری دستور العمل اجرای طرح را مناب ارزیابیکردهاند،ولی تأسیس مجتمعهای آموزشی را مستلزم تأمین شرایط ویژهای دانستهاند که از این شرایط غفلت شده است.بسیاری از مصاحبهشوندهها دربارهء افزایش اختیار مدیران مدارس ابراز تردید کرده یا به کاهش اختیار مدیران مدارس در اثر تأسیس مجتمع اشاره کردهاند.بیش از 07 درصد اعضاء هیئتهای امناء،مدیران مدارس،معلمان،دانشآموزان و اولیاء آنها دربارهء جنبههای مختلف طرح و وظایف اختصاصی خود ابهام دارند.بنابراین، اطلاعرسانی و نظارت از طرف حوزهء ستادی و سازمان آموزش و پرورش استان بسیار ضعیف ارزیابیمیشود.مدارس عضو مجتمعهای فعال در برخی زمینهها(برگزاری جلسههای آموزش خانواده،اردوهای دانشآموزی،مسابقههای علمی و استفاده مشترک از امکانات آموزشی) همکاری کردهاند،ولی وسعت و کیفیت فعالیتها در حد مطلوب نبود و تأثیر اختصاصی طرح مورد نظر بر فعالیتها و عملکرد مدارس عضو ناچیز ارزیابیمیشود.بیش از 07 درصد عوامل اصلی مجتمعها،اعتقاد دارند که در اثر تأسیس مجتمعهای آموزشی در برنامه مدارس عضو تغییرات محسوس به وجود نیامده است.مجموعه شواهد فراهم شده نشان میدهد که در زمینه مدیریت منابع مالی و نیروی انسانی و فضا و تجهیزات آموزشی اقدام مهمی انجام نشده است.مؤفقیتآمیز نبودن طرح را میتوان به چند عامل اساسی نسبت داد که یکی از آنها واکنش گروههای ذی نفع نسبت به طرح است.بیتفاوتی یا ضعف احساس تعهد عوامل انسانی نسبت به طرح کاملا مشهود بوده و کمبود انگیزه در همه سطوح اداری به چشم میخورد.به همین دلیل،طرح به صورت خیلی ناقص اجرا شده است.در واقع،شرایط مطلوب برای اجرای طرح مجتمعهای آموزشی در ایران فراهم نبوده است.
Machine summary:
"شورای عالی آموزش و پرورش انتظار دارد با اجرای طرح مجتمعهای آموزشی-تربیتی،
معلمان بر این باور هستند که در اثر اجرای طرح مجتمعهای آموزشی اختیار مدیران مدارس
فعالیتها در حد مطلوب نبوده است و دربارهء تفاوت این اقدامات نسبت به برنامه مدارس غیر
اختصاصی طرح مورد نظر را بر عملکرد مدارس عضو ناچیز ارزیابیکردهاند چنانکه جدول 4 نشان میدهد 37 درصد مصاحبهشوندهها اعتقاد دارند که در اثر تأسیس مجتمعهای
مجتمعهای آموزشی،کیفیت آموزش و پرورش در مدارس عضو افزایش یافته است.
است از مطالعه این جدول چنین استنباط میشود که فعالیتها و عملکرد مدارس عضو مجتمع با فعالیتها و عملکرد مدارس غیر مشمول طرح تفاوت اساسی ندارد.
درصد معلمان و مدیران مدارس عضو مجتمع به فعالیت مثبت مجتمعها اشاره کردهاند و کمتر
میرسد نوع اقدامها و فعالیتهای انجام شده در مدارس عضو مجتمع با آنچه برای مدارس
خوشهای راهبردی است که برای تداوم فعالیتهای آموزشی مدارس کوچک و غلبه بر مشکل
که طرح مجتمعها به حال خود رها شده است و اجرای ناقص آن در مدارس عضو به تغییرات
این مدارس در همه جا یکسان نبوده است و با آنچه دربارهء مجتمعهای آموزشی در ایران بیان
طرح تأسیس مجتمعهای آموزشی از سنخ طرحهایی است که پیش از این در
برای آنها بوده است،در طرح تأسیس مجتمعهای آموزشی نیز دیده میشود(همان).
طرح مجتمعهای آموزشی ایران زمینه و شرایط مطلوب فراهم نبوده است.
بنابر آنچه بیان شد و با توجه به صراحتیافتهها،به نظر میرسد توقف اجرای طرح مجتمعهای آموزشی مناسبترین تصمیم خواهد بود و ادامه آن با پایداری شرایط موجود جز"