Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش تربیتی اسلاممحور بر روی عزت نفس نوجوانان دختر پرداخته است.جامعهء آماری کلیه دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر فریدونکنار است.روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای بوده است و تعداد آزمودنیها 30 نفر بود که در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی گماشته شدند و پرسشنامه عزت نفس الیس پوپ و پرسشنامه دموگرافیک را تکمیل نمودند.دادهها در سطح آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار)و آمار استنباطی (تحلیل چندمتغیری رگرسیون،آزمون لئوین و تحلیل مانوا)بررسی شد.نتایج پژوهش نشان داد که آموزش تربیتی اسلام محور بر عزت نفس کلی P-0/000) و (P-0/000 ،عزت نفس خانوادگی P-0/001) و (P-0/003 ،در دو مرحله پسآزمون و پیگیری مؤثر بود. آموزش تربیتی اسلاممحور بر عزت نفس تحصیلی (P-0/345ṣP-0/545) در هردو مرحله ارزیابی مؤثر نبود؛همچنین آموزش تربیتی اسلاممحور بر عزت نفس جسمانی نوجوانان در مرحله پسآزمون معنادار بود (P-0/000) و در مرحله پیگیری (P-0/177) معنادار نبود.آموزش تربیتی اسلاممحور بر عزت نفس اجتماعی در پسآزمون مؤثر بود (P-0/000) ،اما در پیگیری مؤثر نبود (P-0/062) ؛در نتیجه آموزش تربیتی اسلام محور بر بهبود عزت نفس جسمانی و اجتماعی در پسآزمون مؤثر است.
The present survey deals with the impact of Islam-based education on girl adolescent's self-esteem. Research sample is composed of high school girl students in Fereidoonkenar. Using random cluster sampling, 30 subjects in the form of two groups – test and control – were given Alice Pope's Self-esteem Questionnaire as well as demographic questionnaire to fill. As a result of analyzing data via both descriptive and inferential statistics, research findings show that Islam-based education has had impact on general self-esteem (P=0.000 and P=0.000), family self-esteem (P=0.001 and P=0.003) in pre-test and post-test courses. Yet, it has not had any influence on education self-esteem (P=0.545 and P=0.345) in both courses. Also, the impact of Islam-based education was significant (P=0.000) on adolescent's self-esteem at post-test course, while its influence was not significant (P=0.177) at follow-up courses. In addition, Islam-based education has had impact on social self-esteem in post-test course (P=0.000), whereas it has not had any influence at follow-up course (P=0.062). finally, it should be noted that Islam-based education has impact on physical and social self-esteem in post-test course.
Machine summary:
میانگین و انحراف معیار دادهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه اول:آموزش تربیتی اسلاممحور بر عزت نفس کلی نوجوان مؤثر است.
نتایج تحلیل مانوا (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه چهارم:آموزش تربیتی اسلاممحور بر عزت نفس خانوادگی نوجوان مؤثر است.
این نتیجه بدان معناست که تفاوت مشاهده شده بین میانگین عزت نفس خانوادگی دو گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله ارزیابی معنادار بوده است و میزان تأثیر این رابطه به ترتیب عبارتند از Eta-0/96 و Eta-0/88 .
بحث و نتیجهگیری نتایج بررسی دادهها در پاسخ به سؤال این پژوهش که آیا آموزش تربیتی اسلاممحور بر عزت نفس کلی نوجوان مؤثر است،نشان داد که میزان عزت نفس فرزندان والدینی که در گروه آزمایش بودند بیشتر از گروه کنترل بود.
از دیگر یافتههای پژوهش بررسی تأثیر آموزش تربیتی اسلاممحور بر عزت نفس تحصیلی نوجوانان بود که در پسآزمون و پیگیری تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل مشاهده نشد.
نتایج پژوهش نشان داد تفاوت مشاهده شده بین دو گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون و پیگیری معنادار است؛لذا،آموزش تربیتی اسلاممحور بر بهبود عزت نفس خانوادگی نوجوان در پسآزمون و پیگیری مؤثر است.
از دیگر یافتههای پژوهش بررسی تأثیر آموزش تربیتی اسلاممحور بر بهبود عزت نفس اجتماعی نوجوان است که تفاوت مشاهده شد بین دو گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون معنادار بود،اما در پیگیری تفاوت مشاهده شده معنادار نبود؛در نتیجه آموزشهای دینی-تربیتی بر بهبود عزت نفس اجتماعی نوجوان در پسآزمون نمعنادار است.