Abstract:
نجات ایده ساختاری تفکر بودائی است . از نقطهنظر دین بودا جهان ترکیبی از عناصر گذران و ناپایدار است و هیچ
واقعیت ثابتی را نه در عالم کبیر و نه در عالم صغیر نمیتوان مشاهده نمود . بنابراین هستی جز رنج ببار نمیآورد و
عین رنج است . خواهش و میل به هستی همچون « کرمهای » است که نتیجه آن تناسخ و بازپیدایی در هستی است
. انسان کامل اوست که ، خود را بتواند از چرخه تناسخ و قید کرمه رها سازد و به نجات که وصول به نیروانه است
دست یازد . کیفیت وصول به نیروانه یا نجات در دین بودا و از نقطهنظر دو فرقه بزرگ « تهرهواده» و «مهایانه»
متفاوت است .
Machine summary:
"در واقع دین بودائی معرف نظامی کاملا متفاوت با اصول هندویی است، با این حال موضوع رنج آدمی در عالم و علت آن و ضرورت نجات و رهایی از رنج، و چگونگی ______________________________ 1- Gautama Buddha 2- Rhys Davids, Buddhism, 3- Brâhmanism 4- Oldenberg 5- Radhakrishnan 6- Karma این رهایی در این آیین با آنچه در هندوئیزم مورد نظر و اعتقاد است متفاوت است.
( هستینگــز ، ج 8 ، ص 332 ) (5) * بدهیستوه (6) « بدهیستوه » از دو واژه «بدهی» (7) به معنای بیداری، روشنی و آگاهی و «ستوه» (8) ______________________________ 1- Arhatyâna 2- Jivan mukta 3- Bodhisattvayâna 4- Buddhaship 5- Hastings * در شاخه زمین پاک (Pure Land) از فرقه مهایانه همچون آیین «بهکتی» هندوئیزم که عشق و اخلاص ورزیدن به ویشنو (Vishnu) و عبادت او سعادت جاودانی را نصیب انسان میکند، کسب سعادت علاوه بر ورود به راه بدهیستوهها، از طریق اخلاص ورزیدن و پرستش «بوداها» بویژه بودا امیتابها (Amitâbha)، بودای فروغ و روشنائی بیکران که تشخص مهربانی و لطف است نیز بدست میآید.
بدهیستوه در این مرحله ارزش و اعتبار کامل و بیکم و کاست قانون میشود و تقریبا برابر با بودا قرار میگیرد و میتواند همچون ابری، باران رحمت و لطف خود را بر زمین بباراند و انسان، حیوان و گیاه را از پلیدیها پاک گرداند و امکان رهایی از «سمساره» را برای آنها فراهم سازد.
اینها مراحل دهگانهای است که حسب مکتب مهایانه شخص میتواند با گذر از آنها و با بهرهجوئی از فضایل دهگانه ذکر شده، خود را به مقام بدهیستوه یا بودای آینده برساند و سرانجام بودا شود، و وسیله نجات و رهایی خود و دیگران را از چرخ سمساره و تناسخ فراهم سازد."