Abstract:
با توجه به پیچیدگی ابعاد مزیت رقابتی و ویژگیهای خاص صنایع مبتنی بر فنآوریهای پیشرفته، در این تحقیق تلاش شده است برمبنای نگرش ترکیبی به تئوریهای متاخر مزیت رقابتی و با استفاده از متدولوژی«نگاشت علی»یک مدل کیفی برای تبیین پدیده مزیت رقابتی در سطح بنگاه در صنایع مبتنی بر فنآوریهای پیشرفته ارایه گردد.در این راستا در ابتدا پس از تبیین موضوع، مبانی نظریه بنگاه و مزیت رقابتی از منظر چهار نظریه متاخر و شناختهشده آن،که توسط محققان فنآوریهای پیشرفته و صنایع دانشبنیان در این رابطه به کار گرفته شدهاند،بررسی گردیده است.در ادامه براساس مبانی نظری و پیشینه تحقیق چارچوب مفهومی اولیه تحقیق ارایه و روش تحقیق مورد استفاده در رابطه با آن بیان شده است.در این تحقیق برای تدوین و استخراج مدل کیفی مزیت رقابتی از ابزارها و تکنیکهای مربوط به ادبیات نظری«نگاشتشناختی»و«تحلیل شبکههای اجتماعی»،استفاده شده است.بخش اصلی و پایانی مقاله به توصیف نتایج و یافتههای تحقیق در قالب گامهای فرایند مدلسازی کیفی مزیت رقابتی اختصاص یافته است.
Machine summary:
مدلسازی کیفی مزیت رقابتی در صنایع مبتنی بر فنآوری پیشرفته * محمود صارمی1،سید محمود حسینی2،علی محقر3،علی حیدری4* (تاریخ دریافت:1388/6/31،تاریخ تصویب:1388/11/13) چکیده با توجه به پیچیدگی ابعاد مزیت رقابتی و ویژگیهای خاص صنایع مبتنی بر فنآوریهای پیشرفته، در این تحقیق تلاش شده است برمبنای نگرش ترکیبی به تئوریهای متاخر مزیت رقابتی و با استفاده از متدولوژی«نگاشت علّی»یک مدل کیفی برای تبیین پدیده مزیت رقابتی در سطح بنگاه در صنایع مبتنی بر فنآوریهای پیشرفته ارایه گردد.
tu@yradieha:liamE این مقاله بخشی از نتایج مرحله اول تحقیق رساله دکتری نویسنده چهارم با عنوان اندازهگیری و تبیین مزیت رقابتی بنگاههای صنعتی با تکنولوژی پیشرفته براساس مدل طراحیشده با رویکرد نقشه علّی»را ارایه نموده است.
با توجه به ضرورتهای رقابت در صنایع مبتنی بر فنآوری پیشرفته و شرایط خاص کسبوکار در این حوزه از صنعت در ایران،به نظر میرسد الگوها و مدلهای پیشین ارایهشده توسط محققان اثربخشی و کارایی لازم را برای تبیین پدیده رقابت و مزیت رقابتی در سطح بنگاه نخواهد داشت و نیازمند ارایه یک مدل مفهومی براساس این فضای جدید هستیم.
در این راستا، چارچوب مفهومی اولیه مزیت رقابتی در حوزه صنایع مبتنی بر فنآوریهای پیشرفته،با محوریت بخشیدن به مفاهیم نوآوری و کارآفرینی تکنولوژیک شکل گرفته است و براساس مدل ذهنی به دست آمده از مصاحبه با خبرگان صنعت،یک مدل علّی اختصاصی در رابطه با تبیین مزیت رقابتی برای این حوزه از صنعت استخراج و ارایه شده است.
ابعاد کلیدی چهار تئوری از تئوریهای بنگاه و مزیت رقابتی،که برخی از آنها توسط محققان فنآوریهای پیشرفته[30]برای تبیین و تحلیل مباحث رقابتی این حوزه از صنعت مورد استفاده قرار گرفتهاند به صورت مقایسهای در نگاره شماره(1)ارایه شده است.