Abstract:
مروزه دانشآموزان با ناتوانیهای متعدد جسمی و ذهنی خفیف تا شدید،در حال ورود به محیطهای تربیتبدنی عادی هستند و از معلمان تربیتبدنی میخواهند که برنامهی مناسبی برای این دانشآموزان فراهم کنند.روش پیشنهادی این مقاله، توسعهی ایستگاههای مهارتی است که بهطور موفقیتآمیزی تعداد متنوعی از دانشآموزان را با اختلالات متعدد،در تربیتبدنی عادی پوشش میدهد[کسر و بلاک11991][پسنتینو و کرانفیلد21991 و پسیورک و بلاک].
توسعهی ایستگاههای مهارتی سنتی فواید زیادی دارد،از جمله:
1.کلاس طوری سازماندهی میشود که فرصت تمرین انگیزهی هرکدام از دانشآموزان حد اکثر باشد.دانشآموزان در هر کدام از ایستگاهها به مدت کمی توقف میکنند(پنج تا 7 دقیقه) و در این مدت آنها میتوانند با اشتیاق بر روی یک مهارت ویژه کار کنند.
2.هر دانشآموز بر روی مهارت مربوط به سطح و حیطهی خودش کارش میکند.دانشآموزان ناتوان،در سطح خودشان روشهایی را مورد استفاده قرار میدهند که تواناییهای آنها در آن روش گنجانده شده است.درحالیکه دانشآموزان عادی در سطح خودشان کار میکنند،هیچ دانشآموزی برای جبران محدودیت یا شرایط،نیازمند وفق دادن خود با دیگران نیست.مثلا آیا این جوابها نمرهی موردنظر را دربر خواهد داشت؟یا این فعالیتها هماهنگ هستند؟
3.دانشآموزان ناتوان قادرند روی فعالیتهایی که براساس تفاوت سنی مرتب شده،با همکلاسیهای خود شرکت کنند (همانهایی که ناتوانی ندارند).چنین زمینهای برای دانشآموزان ناتوان فرصتی فراهم میکند که مهارتهای مفیدتر اجتماعی را بیاموزند و ممکن است شرایطی را برای دانشآموزان عادی به وجود بیاورد که از تواناییهای منحصر به فرد همکلاسیهای ناتوان خود آگاه شوند.
Machine summary:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) آموزشی جای دادن دانشآموزان با ناتوانی شدید در آموزش تربیتبدنی عادی مترجم:توران مرزبانپناه،دبیر تربیتبدنی شهرستان فومنچکیده امروزه دانشآموزان با ناتوانیهای متعدد جسمی و ذهنی خفیف تا شدید،در حال ورود به محیطهای تربیتبدنی عادی هستند و از معلمان تربیتبدنی میخواهند که برنامهی مناسبی برای این دانشآموزان فراهم کنند.
مقدمه هدف این مقاله،ارائهی راهکارهایی است برای آموزش و شرکت دادن دانشآموزان دارای معلولیت و ناتوانیهای شدید و خفیف مغزی،جسمی و حرکتی در برنامههای عادی تربیتبدنی مدارس راهنمایی و ابتدایی.
چنین روشی با همیاری دستیار معلم یا فرد دیگری با چنین موقعیتی،کامل میشود و به آسانی با سطوح مهارتی گوناگون در کلاس تربیتبدنی عادی به همراه دانشآموزان با ناتوانی خفیف یادگیری و عقبماندگی ذهنی خفیف و دانشآموزانی با عملکرد عقلی پایینتر از متوسط که معمولا با IQ پایینتر از 07 تا 57 تعریف میشوند و دارای محدودیتهایی در مهارتهای لازم زندگی روزانه هستند،قابل اجراست.
فواید ایستگاه مهارتی سنتی توسعه یافته عبارت است از: الف)توسعهی پیوستار مهارت سنتی،برای جای دادن دانشآموزان با سطوح مهارت پایین ب)فراهم کردن سطوح و تغییرات کوچکتر،برای نشان دادن پیشرفتهای کندتر ج)تهیهی الگوهای حرکتی جایگزین و راهبردهایی برای دانشآموزانی با ناتوانیهای جسمی که قادر به اجرای فعالیت موجود در روشهای سنتی هستند.
تنها تفاوت آن است که توسعه ایستگاهها ابزاری را فراهم میکند که به وسیلهای آن دانشآموزان با ناتوانیهای شدید قادر خواهند بود با موفقیت در فعالیتهایی که براساس تفاوت سنی آنها تهیه شده،با همسالان عادی خود شرکت کنند."