Abstract:
همزاد بودن انسان و دین،و تداوم دین در طول حیات بشری،همواره پرسش و تأمل آدمی را فراخوانده است.عالمان دین،فیلسوفان،جامعهشناسان و مردمشناسان بسیاری درصدد تبین این امر برآمدهاند در این میان،کوششهای زیستشناسان نیز جالب توجه است.پارهای از زیستشناسان و روانشناسان شناختی سعی میکنند از دینداری و گرایش به دین در انسانها تبیینی زیست شناختی به دست دهند.کتاب حاضر بیانگر کوششهایی از ایندست است.این کوششها هرچند با چالشها و تردیدهای بسیاری روبروست.باری اطلاع از کموکیف آن برای خواننده ایرانی سودمنداست.
Machine summary:
"این حس رازناک را میتوان یک«انس دینی»یا «دین سرشتی» Religiosity نام نهاد که دهههاست روانشناسان،فیلسوفها،کارشناسان ساختار مغز و زیستشناسان فرایند تحول و تطور تدریجی(که به اشتباه آن را«تکامل»مینامند)نسبت به ماهیت آن کنجکاو شده اند.
دین و دینسرشتی از نگاه داروین چارلز داروین در سال 1781 در کتاب منشأ انسان از این رهیافت عزیمت میکرد که دین در فرایند تحول و تطور زیستشناختی انسان شکل گرفته است.
مثلا این پرسش مطرح است که آیا این امر پدیدهای زیست-فرهنگی است که در کنار فرایند تحول و تطور انسانی عمل میکند؟آیا این امر بیانگر رابطه متقابل طبیعت و فرهنگ به منظور حفظ بقای انسان نیست؟ از نظر کارشناسان،در صورتی که مورد بالا صدق کند،آنگاه باید مبنای ژنتیک برای دینسرشتی قائل شد.
میپرسند آیا زیر پوستهی جمجمه واحدی یژه برای خدا یا آنتنهایی برای ارتباط با یک ماهیت فراطبیعی وجود دارد؟یا اینکه همهی اینها تصوراتی است واهی؟ در پژوهشهای حوزهی زیستشناسی تحول وتطور مربوط به دینسرشتی،مسئله بر سر کذب یا صادق بودن بیان یا ایمان دینهای مشخص نیست."