Abstract:
گرایش اجتماعی یکی از گرایشهای تفسیری نوین است و که بیش از یک قرن از عمر آن نمیگذرد بنابراین هنوز در آغاز راه است با این وجود تحولی عظیم در دنیای تفسیر قرآن ایجاد کرده است.هدف اساسی این گرایش و بنیان گذاران و گروندگان به آن این است که قرآن از حاشیه به متن زندگی و از حالت تشریفاتی به محور زندگی و چراغ راه مسلمانان تبدیل شود یعنی قرار دادن قرآن در جایگاه حقیقی،شایسته و بایسته آن.بنیان گذار این گرایش سید جمال الدین اسدآبادی و اولین تفسیر اجتماعی توسط شاگردش«شیخ محمد عبده»نوشته شده است پس از آن مفسران زیادی در کشورهای اسلامی،این گرایش را انتخاب و توسعه دادهاند.این گرایش مانند هر حرکت و نهضتی دارای نقصها و آسیبهایی چند میباشد که به مرور توسط مفسران اجتماعی مورد شناسایی و در حال رفع شدن است.
Machine summary:
"تفسیر قرآن عبارت است از بیان مفاد استعمالی آیات قرآنی و آشکار نمودن
آمدن مشکلات اجتماعی بهترین راه حل مراجعه به تفسیر قرآن است و باید قران
4-مفسر در این گرایش روحیهای اجتماع گرایانه دارد و آیات قرآن را از
حضرت آیت الله سبحانی معتقد است که مبتکر این گرایش سید جمال
مفسرانی که با این گرایش به تفسیر قرآن روی آوردهاند به موارد زیر عنایت بیشتری داشتهاند:
9. اثبات اینکه قرآن کتاب حیات و زندگی است و تایید آن توسط آیات قرآنی
تفسیر در اصل شیخ محمد عبده از شاگردان سید جمال الدین اسد آبادی است از
این تفسیر در هفده جلد و به زبان عربی نگاشته شده و کامل است.
این تفسیر توسط شیخ احمد مراغی یکی دیگر از شاگردان عبده در ده مجلد و به زبان عربی تمامی قرآن را تفسیر کرده است در این تفسیر بر فلسفه احکام و
اجتماعی و آیات جهادی قرآن بهطور ویژه مورد توجه واقع شده است.
گرایش غالب این تفسیر اجتماعی است.
آیت الله طالقانی نویسنده این تفسیر که همچون سید قطب نام کتاب خود
مستاسفانه این تفسیر ناتمام است از اول قرآن تا آیه 82 سوره نساء و جزء
که این عنوان خود حکایت از گرایش اجتماعی وی به قرآن دارد.
محمد حسین فضل الله بود این تفسیر با گرایش اجتماعی به زبان عربی توسط
محمد تقی شریعتی مزینانی(م 6631 ش)با گرایش اجتماعی نگاشته شده است.
نویسنده تنها موفق به تفسیر جزء سیام قرآن شده است.
قرآن را در قبال آن تبیین نمایند این امر منجر شده است که تفاسیر اجتماعی"