Abstract:
مذکر به ازدواج رسمی با زن مورد علاقهی خود تن میدهد و عشق سبب تحول تدریجی و مثبت در او میشود.در واقع مضمون اصلی هردو اثر پیروزی بردباری،عفت و پاکدامنی بر خودکامگی و هوسبازی است.:پاملا یا پاداش پاکدامنی،رمانی از ساموئل ریچاردسون نویسندهی انگلیسی است که شباهتهای فراوانی با منظومهی خسرو و شیرین نظامی گنجوی دارد.در مقالهی حاضر به مقایسهی این دو اثر و بیان شباهتهای آنها پرداخته شده است.در هردو داستان مردی ثروتمند،مشهور و هوسباز در پی کامجویی از شخصیت زن داستان است و شخصیت زن هرچند در عمق وجود خود عاشق مرد مقابل است ولی در برابر هوسبازیهای او مقاومت میکند و خواستار ازدواج رسمی است.سرانجام شخصیت
Machine summary:
"مقدمه رمان پاملا اثر ریچادسون و منظومهی خسرو و شیرین نظامی هرچند در دو سرزمین مختلف خلق شدهان ولی از نظر مضمون و ساختار شباهتهای بسیار چشمگیری با یکدیگر دارند که تاکنون به آن پرداخته نشده است.
شیرین نیز هرچند در منظومهی نظامی شاهزادهای ارمنی معرفی شده ولی به گفتهی دکتر زرینکوب تمام طفرهای که خسرو برای اجتناب از ازدواج رسمی با او دارد نشان میدهد که او بر خلاف آنچه در روایات رایج در بردع-که نظامی از آنها استفاده کرده-آمده است یک شاهزاده نیست بلکه از طبقات عامه است.
اگر کشمکش (conflict) را به انواع جسمانی،ذهنی،عاطفی و اخلاقی تقسیم کنیم کشمکش ذهنی در هردو داستان وجود دارد زیرا هرچند شیرین عاشق خسرو و پاملا عاشق آقای ب هستند ولی مجبورند در مقابل هوسبارگی آنها مقاومت کنند.
زاویه دید زاویه دید (point of view) در خسرو و شیرین بیرونی و در حوزهی عقل کل یا دانای کل است یعنی داستان از زبان راوی سوم شخص ارائه میشود ولی در پاملا به دلیل مکاتبهای بودن رمان زاویه دید درونی است و راوی داستان اول شخص یعنی خود پاملاست در نتیجه حقیقتمانندی و صمیمیت و تأثیر بیشتری نسبت به زاویه بیرونی(سوم شخص)دارد."