Abstract:
اینترنت رسانهای جدید با ماهیتی متفاوت از رسانههای پیش از خود است و در عین حال تقریبا همهء آن رسانهها را در خود دارد.اینترنت با خود تغییرات اجتماعی به همراه میآورد و این تغییرات بیش از همه در میان جوانان که بیشترین تعداد کاربران اینترنت را تشکیل میدهند،رخ میدهد.اینترنت در فاصلهء سالهای 1380 تا 1385 در ایران رشدی حدود 2500 درصد داشته است.این وضعیت امکان ایجاد یک نسل را در ایران مطرح میکند،نسلی که در سالهای نوجوانی با تکنولوژیهای نوین ارتباطی آشنا شده و در حال حاضر به سمت سنین میانسالی حرکت میکند. در این مقاله خواهیم دید که جوانان ایرانی از قابلیتهای ارتباطی اینترنت به طرز مؤثری بهره گرفتهاند.گروههای اجتماعی مختلف بنا به ویژگیهای خاص جامعهء ایران،اینترنت را مکان خوبی برای خودابرازی و ایجاد ارتباط یافتهاند.زنان ایرانی برای دستیابی به اهداف اجتماعی و گروهی خود پابهپای مردان و گاهی پیش از آنها از امکانات اینترنت استفاده کردهاند.اینترنت در ایران امکان نوع خاصی از هنجارشکنی را پدید آورده که امکان برخورد با آن به روشهای سنتی وجود ندارد.اینترنت در سالهای اخیر به عنوان رسانهای برای تأثیرگذاری مذهبی و ترویج مذهب در میان جوانان ایران مورد استفاده قرار گرفته است.این پژوهش با یک رویکرد فراتحلیلی و مطالعهء اسنادی نشان میدهد که اینترنت باعث ایجاد یک نسل در ایران شده است.در ادامه ویژگیهای این نسل ایرانی برشمرده شده است.
Machine summary:
اینترنت و تغییر اجتماعی در ایران: نگاهی فراتحلیلی با تأکید بر جوانان مهدی منتظر قائم،احسان شاقاسمی (تاریخ دریافت 78/9/32،تاریخ پذیرش 88/3/72) چکیده: اینترنت رسانهای جدید با ماهیتی متفاوت از رسانههای پیش از خود است و در عین حال تقریبا همهء آن رسانهها را در خود دارد.
اینترنت در سالهای اخیر به عنوان رسانهای برای تأثیرگذاری مذهبی و ترویج مذهب در میان جوانان ایران مورد استفاده قرار گرفته است.
با وجود استقبال گستردهء جوانان ایرانی از این رسانهء جدید،پرسشی که در گذشته برای همهء رسانهها وجود داشت و هنوز به آن پاسخ قطعی داده نشده در اینجا دوباره مطرح میشود: اثرات تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی بر فرآیندها و برآیندهای هویتیابی و هویتمندی چیست؟ هویت مهمترین عامل در زندگی هر انسانی است.
در ادامه بیشتر با ویژگیهای این نسل آشنا خواهیم شد و بالأخره نسل M متولدان سال 8991 به بعد هستند که هنوز صحبت کردن در مورد رفتار اجتماعی آنها زود است.
Lee درصد کاربران اینترنت در خاورمیانه در ایران زندگی میکنند1نشان میدهد که جوانان نسل انفجار جمعیت به خوبی خود را با شرایط روز جهان وفق دادهاند،درحالیکه ایرانیان در تحقیقی که دانیل لرنر در حدود شش دهه پیش انجام داده بود،در میان شش کشور خاورمیانه،رتبهء آخر را در میزان استفاده از رسانهها کسب کرده بودند(برای کسب اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به معتمدنژاد،1731).
همانطور که گفته شد،اینترنت در مناطق پیشرفتهء جهان توانسته برای جوانان امکانات شغلی ایجاد کند؛با وجود این،تحقیقات نشان میدهد که کار را اینترنت در ایران کمتر با دلایلی مثل کسب درآمد انجام میشود.