Abstract:
دن درسهای دانشگاهی،مطالعهء در زمینهء پایاننامهء دانشگاه،دروس ضمن خدمت،مطالعه برای ادامه تحصیل و غیره)و مطالعهء درسهای مدرسه(مطالعهء کتابهای درسی پیش دانشگاهی با هدف افزایش تسلط هنگام تدریس)و 9/05 دقیقه در روز به مطالعهء غیر شغلی و متفرقه(مطالعهء روزنامه،مجلات، رمان،داستانهای کوتاه،کتابهای تاریخی و...)اختصاص داشت.همچنین میزان مطالعهء شغلی و تحصیلی زنان در حدود 19/22 دقیقه در روز و مردان در حدود 23/20 دقیقه در روز بود؛متوسط میزان مطالعهء متفرقه در زنان 4/08 دقیقه در روز و در مردان 14/02 دقیقه در روز بود.متوسط میزان مطالعهء دبیران در روزهای کاری(روزهای کار در دبیرستان)برابر با 8/82 و متوسط میزان مطالعهء دبیران در روزهای غیر کاری،در حدود 9/28 دقیقه در روز بود.براساس یافتههای به دست آمده میان میزان مطالعهء زنان و مردان تفاوت آماری معنادار وجود دارد،یعنی مردان بیش از زنان به مطالعهء متفرقه میپردازند.براساس نتایج به دست آمده از اجرای پرسشنامهء سنجش عوامل مؤثر بر مطالعه،مهمترین عامل تأثیرگذار بر کاهش مطالعه،نامناسب بودن شرایط کتابخانه و در دسترس نبودن کتاب و کم اهمیتترین عامل،بیتأثیری مطالعه بر شغل معلمی بود.
Machine summary:
ضرورت و اهمیت این تحقیق نیز در آن است که در آن تلاش شده با توجه به اهمیت بسیار زیاد موضوع مطالعه در میان معلمان، میزان آن با استفاده از روشی سنجیده شود که نسبت به انواع سوگیری مقاوم باشد.
از اینرو،در پژوهش حاضر تلاش دارد تا با بهرهگیری از روششناسی معتبر،پاسخگوی این سؤالات باشد که میزان مطالعهء متفرقهء معلمان روزانه چند دقیقه است؟عوامل مؤثر بر آن کدام است و آیا این میزان در میان زنان و مردان با یکدیگر متفاوتاند یا نه؟ روششناس تحقیق شرکتکنندگان در پژوهش حاضر دبیران زن و مرد دورهء پیش دانشگاهی بوده است.
در این تحقیق بهرهگیری از یادداشت زمانی کامل به ساده ترجیح داده شد چون انتخاب فعالیتها از فهرست ثابتی که قبلا تهیه شده بود،موجب سوگیری در گزارش نتایج میشد و ذهن فرد را در جهتی هدایت میکرد که مد نظر محقق نبود(مثلا احتمال اینکه شرکتکنندگان در علامت زدن فعالیت مطالعه چندان صادق نباشند یا به صورت سرسری و تصادفی فعالیتها را انتخاب کنند،افزایش مییافت).
دادههای به دست آمده از این مرحله پژوهش که بیانگر نظر معلمان دربارهء عوامل مؤثر بر میزان مطالعه بود با استفاده از روشهای آماری مناسب تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج پاسخ به این پرسش که"میزان مطالعهء معلمان دورهء پیش دانشگاهی به طور متوسط چند دقیقه در روز است؟"با روش محاسبهء میانگین کل صورت گرفت و معلوم شد که میانگین کل مطالعهء دبیران،03/62 دقیقه در روز است.
جدول نتایج آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین میزان مطالعهء متفرقهء زنان و مردان (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به یکسان نبودن واریانسها در بهرهگیری از آزمون t از روش اصلاح درجات آزادی "ولش"استفاده شده است.