Abstract:
در دنیای سازمانی نوین،مهمترین شاخص تأثیرگذار،مدیریت است که شکل مطلوب آن مدیریت همراه با رهبری است.یکی از نظریههای مربوط به رهبری،که دارای بیشترین میزان تاثیر است،رهبری کاریزماتیک میباشد که کمتر مورد توجه واقع شده است.به طور کلی رهبری کاریزماتیک یعنی برقراری رابطهای که اثرپذیری و اثرگذاری در آن بدون اعمال زور یا پاداشهای مالی صورت میگیرد.این مشکل تا حدی به فقدان یک چارچوب فکری منظم نسبت داده میشود.در این مقاله سعی شده است مؤلفههای این نوع رهبری در قالب ارایه یک الگوی کاربردی از چگونگی ظهور شخص در سازمان به عنوان یک رهبر کاریزماتیک،با توجه به فرآیند برنامهریزی راهبردی مورد بررسی قرار گیرد.بدینمنظور پرسشنامهای طراحی شده است که به عنوان مقیاسی برای نشان دادن جایگاه شخص در فرآیند و میزان موفقیت وی در کسب مؤلفههای رهبری کاریزماتیک و پذیرش وی به عنوان رهبر کاریزماتیک از سوی کارکنان در شرکت صنعتی بهمن موتور مورد بررسی قرار گرفته است.
Machine summary:
"در این مقاله سعی شده است مؤلفههای این نوع رهبری در قالب ارایه یک الگوی کاربردی از چگونگی ظهور شخص در سازمان به عنوان یک رهبر کاریزماتیک،با توجه به فرآیند برنامهریزی راهبردی مورد بررسی قرار گیرد.
بدینمنظور پرسشنامهای طراحی شده است که به عنوان مقیاسی برای نشان دادن جایگاه شخص در فرآیند و میزان موفقیت وی در کسب مؤلفههای رهبری کاریزماتیک و پذیرش وی به عنوان رهبر کاریزماتیک از سوی کارکنان در شرکت صنعتی بهمن موتور مورد بررسی قرار گرفته است.
این مسأله اصلی در این مقاله پاسخ به این سؤال است که چگونه یک شخص یا مدیر در سازمان میتواند ویژگیهای اکتسابی رهبری کاریزماتیک را در خود ایجاد کند؟به عبارت دیگر فرآیندی که شخص در طی آن ویژگیهای یک رهبر کاریزماتیک را کسب میکند و در سازمان یا محیط خود به عنوان یک رهبر کاریزماتیک ظهور میکند،چگونه انجام میگیرد؟ در این مقاله سعی شده است تا با تبیین الگوی رهبری کاریزماتیک،عوامل موثر بر آن شناخته و میزان وجود هر کدام از عوامل در شرکت بهمن تجزیه و تحلیل شود.
ایده دیگری نیز وجود دارد که براساس آن چشمانداز رهبر به وسیله فرصتهای بیرونی که توسط رهبر کشف شده است شکل میگیرد و نیازهای پیروان یا در آن اثر ندارد یا اثر آن ناچیز است؛به عبارتی،به نظر این دسته،فرآیند تدوین چشمانداز،توانایی خلاق مبتنی بر ارزیابی دقیق محیطی،رهبر است[81].
شبیهسازی رفتارهای نمونه(الگوسازی) رهبر کاریزماتیک از ابزارهای سهگانه برای انجام این نقش خود استفاده میکند:1)نشان دادن تعهد خود به چشمانداز و پیروان،2)تأکید بر عقاید،ارزشها و رفتارهایی که جهت تحقق چشمانداز سازمان ضروری میباشد،3)ارایه یک تجربه توانمندسازی به صورت غیر مستقیم برای پیروان؛یعنی پیروان با مشاهده رفتارهای شبیهسازی شده رهبر توانمند میشوند[11][32][8]."