Abstract:
مشارکت فال دانشآموزان در فرایند یاددهی و یادگیری یکی از مباحث اساسی است که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است،چون مشارکت فعال دانشآموز در فرایند تدریس موجب درگیری ذهنی آنها و افزایش میزان یادگیری میشود.در این تحقیق میزان گفتار معلم و دانشآموز براساس سیستم تحلیل ارتباط کلامی فلندرز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است،تا مشخص شود که میزان گفتار معلم و دانشآموز و میزان مشارکت آنها به چه میزان است.برای بررسی این موضوع 60 کلاس سوم متوسطه (30 کلاس دخترانه و 30 کلاس پسرانه)از سه رشته ادبیات و علوم انسانی،ریاضی-فیزیک و علوم تجربی از نواحی پنچگانه آموزش و پرورش شهر تبریز به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب گردید. 10 کد بردار از طریق مشاهده فرایند تدریس دادهها را جمعآوری نمودند.سپس براساس سیستم تحلیل ارتباط کلامی فلندرز،فراوانی عوامل دهگانه محاسبه گردید.براساس نتایج به دست آمده بین میانگین مشارکت فعال و نوع گفتار آزادانه و محدود بین دانشآموزان دختر و پسر و همچنین براساس رشته تحصیلی تفاوت معنیدار آماری وجود ندارد.ولی بین میزان مشارکت و نوع گفتار آزادانه و محدود دانش- آموز با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد.
Machine summary:
بررسی رابطۀ میزان مشارکت فعال دانشآموزاندر جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی فیروز محمودی1-دکتر اسکندر فتحیآذر2-رجب اسفندیاری3 تاریخ دریافت:85/6/6 تاریخ پذیرش:88/7/11 کیده {IBمشارکت فعال دانشآموزان در فرایند یاددهی و یادگیری یکی از مباحث اساسی است که توجه بسیاری ازمحققان را بهخود جلب کرده است،چون مشارکت فعال دانشآموز در فرایند تدریس موجب درگیریذهنی آنها و افزایش میزان یادگیری میشود.
معلمان در کلاسهای درس(1)- Cazden (2)- Anderson (3)- Bellack,Hyman,Smith & Kliebard (4)- Flanders (5)- Walker (6)- Pontecorvo بهطور متوسط 70 درصد زمان کلاسی صحبت میکنند.
گرانس ترام12(1996)در تحقیقی به این نتیجه رسید که دانشآموزان در دروس ریاضی نسبت بهدروس زبان و مطالعاتاجتماعی بیشتر صحبت میکنند؛همچنین،درموقع سخنرانی معلم بیشتر ساکت بودند و این سکوت در(1)- Hagevik (2)- Berenson (3)- Callahan & Clark (4)- Malkowa (5)- Irvine (6)- Brophy & Evertson (7)- Good & Brophy (8)- Dion,Bersheid & Walsten (9)- Williams,Whitehead & Miller (10)- Long (11)- Hucks & Bounds (12)- Granstorm درس زبان و مطالعات اجتماعی نسبت بهریاضی بیشتر است.
افتههای پژوهش سؤال 1:آیا بین میزان مشارکت دانشآموزان(عوامل 9 و 8 از عوامل دهگانه)در جریانتدریس باتوجه بهرشتۀ تحصیلی آنها تفاوت وجود دارد؟ براساس یافتههای پژوهش،میانگین عامل هشتم(گفتار محدود دانشآموز)در تدریس دبیران ریاضی-فیزیک 53/65،علوم تجربی 39/20 و ادبیات و علوم انسانی 41/34 میباشد.
سؤال 4:آیا بین میزان نسبت مشارکت دانشآموزان در تدریس براساس جدول فلندرز وپیشرفت تحصیلی آنها رابطۀ مثبت وجود دارد؟ برای بررسی و آزمون این سؤال از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است؛زیرا تعیین رابطۀ بیندو متغیر در مقیاس فاصلهای مدنظر بود.