Abstract:
در این شماره با برخی دیگر از خاورشناسان و آثارشان آشنا شویم.مؤلف محترم ضمن معرفی این افراد،به نقد اندیشهها و آثار نیز پرداخته است که میتواند مورد استفادهی خوانندگان و دبیران در درس اول دین و زندگی(1)و تدریس دین و زندگی (3) در بحث معجزه جاوید پیامبر قرار گیرد.
Machine summary:
"بروکلمن در جای دیگر از همین کتاب این مطلب را قبول دارد و مینویسد:«وی نتیجه گرفته بود که آنان از راه ایمان صحیح منحرف شدهاند و کتاب مقدس را که محمد عقیده داشت از سوی خدا نازل شده است،تحریف کردهاند [همان،ص 45].
بنابراین از گناه اصلی چیزی نماند»[نقد آثار خاورشناسان:83-53] مهمترین آثار بروکلمن عبارتاند از:تاریخ ادبیات عرب،تاریخ ملتها و دولتهای اسلامی (تاریخ الشعوب السلامیه)،جزء هشتم کتاب طبقات کبری با نام «زنان نامدار اسلام» اما شباهت سخنان مسیلمهی کذاب به انجیل مسیح از عجایب است.
وی در کتاب خود در این باره مینویسد:«تازیان در سلع(شهری در نزدیکی مدینه) و دیگر شهرهای عرب،انواع سنگها را پرستش میکردند؛همانگونه که مسلمانان حجرالاسود را که در گوشهای از کعبه در شهر مکه کار گذاشته شده،میپرستند!»[تاریخ الشعوب السلامیه،ج 1:52،به نقل از نقد آثار خاورشناسان].
» ماسینیون در یک اشتباه بزرگ دیگر در کتاب خود مینویسد: «ضحاکبن مزاحم که مفسر معروفی بوده است،اعتقاد داشت که سلمان، پیامبر(ص)را بر اطلاع بر کتب دینی قدیمی کمک کرده و این از نظر تاریخی ممکن است [سلمان پاک:721،به نقل از نقد آثار خاورشناسان:84].
نظرات محققین دربارهی لامنس عبد الرحمانبدوی در کتاب«موسوعة المسبشرقین»،از آثار لامنس و تجزیه و تحلیل نقطه نظرات او بحثی دارد و در آنجا مینویسد:«در کتاب فاطمه و دختران محمد،لامنس از مدارکی در پاورقیها استفاده کرده است که وجود ندارد و گاهی متن صحیح کتاب را بر منعانی غیرمتداول آورده و این بدترین کاری است که از یک محقق سرمیزند و باید به مطالب او اعتماد کرد."