Abstract:
موضوع اصلی این مقاله، همان طور که از عنوان آن پیداست، تبلیغات گسترده آمریکاست. تبلیغاتی که نویسنده آن را از مهمترین ابزار امپریالیسم روانی به شمار آورده و معتقد است که هدف از این هجوم تبلیغاتی، اشاعه الگوی مصرف است. آنها با تبلیغات گسترده خود، گرایش های مصرف گرایی را در آمریکا و دیگر کشورهای جهان ترویج کردند و مردم را از ارزش های والای انسانی، و هرگونه درک و شعور نقادانه تهی ساختند. در نتیجه، وجدان سیاسی افراد را از بین برده و موجب بی تفاوتی آنها نسبت به مسایل کلان سیاسی جهان شدند. طبیعتا کشورهای عربی و اسلامی نیز از این هجوم در امان نمانده و تحت تاثیر این تبلیغات قرار گرفتند.
Machine summary:
آنها با تبليغات گسترده خود، گرايشهاي مصرفگرايي را در آمريكا و ديگر كشورهاي جهان ترويج كردند و مردم را از ارزشهاي والاي انساني، و هرگونه درك و شعور نقادانه تهي ساختند.
يكي ديگر از مهمترين بخشها و شايد از همه آنها مهم تر، تبليغات تجاري است، كه تلويزيون آمريكا نيز مانع از پخش آن نميشود.
امپرياليسم رواني از طريق تبليغات، تصوير يك انسان اقتصادي و جسماني را نمايش ميدهد و اين امر به وضوح در تبليغات تلويزيوني مشخص است.
هدف اين تبليغات، اقتصادي و مصرفي است (فروش يك نوع كالا)، اما آنها براي تبليغ اين كالا از غريزه جنسي استفاده ميكنند.
اينكه شخص بايد هر روز نوع خاصي از كرمها و عطرها را استفاده كند؛ يا اينكه او ميتواند با وجود بالا رفتن سنش، با مصرف نوع خاصي از ويتامينها، سرزندگي و حتي جواني و جذابيت جنسي خود را حفظ كند، همه مربوط به گسترش ارزشهاي مصرفگرايي است.
امپرياليسم رواني بر آمريكاييها چيره و موجب شده است، وجدان آنها نسبت به مسائل بزرگ سياسي جهان بيتفاوت باشد و غرق در مصرفگرايي خود شوند.
آنچه در ايالات متحده اتفاق افتاد اين بود كه انسان را از هر گونه درك و شعور نقادانه و نيز از هر نوع مضمون انساني تهي ساختند و او را در ارزشهاي اقتصادي و جسماني غرق كردند.
به طوري كه نخبگان حاكم بر جامعه و حكومت فدرال در مسائل دفاعي و امنيتي و سياست خارجي تخصص يافتند، و مشاغل ديگر از جمله آتشنشاني، پست، آموزش، مراقبتهاي بهداشتي و ميزان پاكي آب آشاميدني، و نيز برخي از مسائل مربوط به امنيت داخلي مانند راهنمايي و رانندگي، پديده فشردگي دما و هرگونه تصميمي كه در اين زمينهها، از طريق اقدامات قاطع دمكراسي صورت ميگيرد، بر عهده مردم گذاشته شد.