Abstract:
سیاستگذاری رسانهای آمیزهای از تجربیات گذشته،مصلحت عامه جامعه و آیندهنگاری رسانهای است. سیاستگذار رسانهای باید به چگونگی و قابلیت اجرا و عملیاتی شدن یک سیاست در جامعه نیز توجه داشته باشد.از آنجا که سیاستهای رسانهای در بستر تاریخی،فرهنگی و اجتماعی معنا پیدا میکنند،در نظر گرفتن مختصات فکری،معرفتی و همچنین،ویژگیهای روان اجتماعی هر عصر و هر نسلی در سیاستگذاری رسانهای بسیار اهمیت دارد.توجه به نسلها و تجربیات فرهنگی و اجتماعی خاصی که دارند،برای سیاستسازان و سیاستگذاران رسانهای بسیار حائز اهمیت است.توجهات نسلی در سیاستگذاری در واقع، نگاه به پیشینهء تاریخی موضوعهای سیاستگذاری است و توجه به شکافهای اجتماعی هر دوره در واقع مدنظر قرار دادن مقتضیات زمانی و دورهای است. مقالهء حاضر با روش تحلیل منطقی به گونهشناسی نسلهای مختلف حیات اجتماعی ایرانیان به پنج نسل (از 1300 تا 1400 ش).به تحلیل انواع شکافهای ساختاری،نگرشی و رفتاری نسلهای مختلف در هر یک از مقولات سپهر فرهنگی و رسانهای پرداخته است.چارچوب تحلیل حاضر به سیاستگذاران رسانهای کشور کمک خواهد کرد تا مقتضیات تاریخی،فکری و معرفتی هر دوره را در تولید محتوا و توزیع رسانهای مدنظر قرار دهند.
Machine summary:
"نسلهای ایران معاصر را میتوان به صورت زیر به دورهای زمانی تقسیم کرد: نسل اول؛نسل اول پدران انقلاب اسلامی:متولدان سالهای 0131 تا 0331 بدنهء اصلی این نسل را تشکیل میدهند.
در فرایند انتقال ارزشها و هنجارها به نسلهای دوم و سوم انقلاب نارسایی و انسدادهایی رخ داد و حتی در برخی موارد مشاهده میشود که نسل انقلاب در حال عبور از ارزشهای انقلابی خود است؛در این صورت دیگر نمیتواند نسل اول هادی و رسانای ارزش اجتماعی انقلاب اسلامی باشد.
ارزشهای توسعهء اقتصادی و توسعهء سیاسی در دهههای بعدی انقلاب اسلامی به تعارض و تضاد با ارزشهای دههء اول سبب شد و این ارزشها علاوه بر تزریق دوگانگی و ریای اجتماعی در عرصهء عمومی مردم،تعادل روانی جامعه را نیز از بین برد.
جوامع چندشکافی نسبت به جوامع تکشکافی،از تکثر وضعیت تکثرگرایی بیشتر برخوردارند و البته براساس همپوشانی که شکافهای فعال در برابر یکدیگر پیدا میکنند،بر تعارضها میافزایند و یا این تعارضها را کاهش میدهند؛بهطور مثال جامعهء فرانسه،جامعهای چند شکافی است و به همین دلیل،احزاب و گروههای سیاسی نمیتواند اکثریتی مطلق به دست آورند و ناچار دولت ائتلافی شکل میدهند(امینی،9831:7).
سیاستهای رسانهای در جمهوری اسلامی در هر کدام از مؤلفههای سپهر فرهنگی باید با در نظر گرفتن شکافهای اجتماعی در هر دورهء تاریخی(نسلها)باشد.
رواج ادبیات خاص این موسیقی در میان نسل پنجم،انتشار آلبومهای تولیدشدهء زیرزمینی این موسیقیها در اینترنت،داشتن دانش اندک نوازندگان به دانش موسیقی،وجود نرمافزارهایی که به تنظیم موسیقی کمک میکند،استودیوهای خانگی ضبط و داشتن دوربینهای خانگی برای انتشار این نوع موسیقیها زمینهء رقابت و دامن زدن این نوع موسیقیها در نسل چهارم و پنجم انقلاب است؛لذا در حوزهء موسیقی لازم است سیاستگذاری دولت به سمت جریانسازی موسیقیهای اصیل اسلامی و ایرانی باشد و با نقد گفتمان حاکم بر موسیقیهای غربی به بازتولید موسیقی اصیل هویتی بپردازد."