Abstract:
پژوهش حاضر با هدف « بررسی مقایسه رابطه جهت گیری دینی (درونی ـ بیرونی) با سخترویی در دانشجویان دختر و پسر » طراحی و اجرا شد. بدین منظور، از جامعه آماری، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در سال 1387 که دربرگیرنده 9218 نفر بود، نمونه 132 نفری به صورت تصادفی و با روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شد؛ بدین صورت که ابتدا از بین دانشکدههای مختلف واحد علوم وتحقیقات دو دانشکده به صورت تصادفی انتخاب و از هر دانشکده پنج کلاس به روش مذکور انتخاب شدند و پرسشنامهها در میان افراد حاضر اجرا شد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جهت گیری دینی (درونی- بیرونی) آلپورت و پرسشنامه بررسی دیدگاههای شخصی جمع آوری شد. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین جهت گیری دینی (درونی ـ بیرونی) و سخترویی، رابطه معناداری وجود داشت. ضریب همبستگی به دست آمده (31/0 - =r) نشان دهنده آن بود که بین جهت گیری دینی (درونی ـ بیرونی) و سخترویی، همبستگی منفی وجود داشت؛ به این معنا دانشجویانی که جهت گیری دینی در آنها بالاتر به عبارتی بیرونیتر بود، از سخترویی کمتری برخوردار بودند. همچنین، نتایج نشان داد که بین جهت گیری دینی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود داشت؛ به این معنا که دختران در مقایسه با پسران، از جهت گیری دینی درونی تر برخوردار بودند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که بین سخترویی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود داشت؛ به این معنا که دختران در مقایسه با پسران، از سخترویی بالاتری برخوردار بودند.
Machine summary:
"d )از مقدار t جدول(2- t )،بزرگتر است،بنابراین،فرض صفر رد میشود وبا اطمینان 95%نتیجه میگیریم که بین میانگینهای دانشجویان دختر و دانشجویان پسر درعامل جهتگیری دینی،تفاوت معناداری وجود دارد و با توجه به میانگینهای موجود برایدختران و پسران در عامل جهتگیری دینی و مقایسه آنها میتوان دریافت که جهتگیریدینی در دختران درونیتر از پسران است.
درحالیکه پژوهشهایی تفاوت زنان و مردان را در امر دینمداری از لحاظ برگزاریتشریفات دینی،التزام به شرکت در مراسم مذهبی و بروز رفتارهای دینی متفاوت بررسیکردهاند،پژوهش حاضر به این مسأله توجه میکند که آیا التزام به امور فوق الذکر ناشی ازگرایش درونی به دین است یا با انگیزه و جهتگیری بیرونی انجام میشود.
نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها که به روش آماری آزمون t مستقل انجامشده است،بیان میکند که بین سخترویی دانشجویان دختر و دانشجویان پسر،تفاوت معناداریوجود دارد که با توجه به میانگینهای موجود برای دختران و پسران و مقایسه آنها میتواندریافت که سخترویی در دختران بالاتر از پسران است.
همچنین در برخی موارد،شرایط و موقعیت حاکم بر جامعه ممکن است باعث شود تاافراد مایل به بیان صریح اعتقادات و باورهای دینی خود نبوده و آن را همراه با سوگیری بیانکنند؛از جمله در جامعه اسلامی ما گاهی آزمودنیها،نوع و شکل حاکمیت را در پاسخ به برخی سئوالات پرسشنامه جهتگیری دینی،لحاظ کرده و حتی از پاسخ دادن به برخیسئوالات شانه خالی میکنند که این مسأله نیز روند پژوهش را با دشواریهایی همراه کرد.
همچنین پیشنهاد میشود تا در پژوهشهایی گستردهتر بر گروههای سنی مختلف و در دوگروه جنسی دختر و پسر،در جهت گسترش و تکمیل نتایج پژوهش در روند تحولی انسان وهمچنین نقش جنسیت در رابطه بین سخترویی و جهتگیری دینی(درونی-بیرونی)،درسطحی وسیعتر اقدام شود."