Machine summary:
"به جز معانی کملات و نحو جمله تعبیر دیگری نخواهید داشت اما برایآن دو شخص که به پیرامون مطلب خود وقوف دارند قضیه روشنخواهد باشد،فرض کنید موضوع جایزه بردن«پاتریک»در مسابقهآینده باشد،در این صورت جملۀ زیر مفهوم نهایی آن میشود.
بحث معانی و ارتباط آن با واژهها و ساخت نحوی،از این نظربرای معلمان زبان ضروری است که ضمن جلب توجه ایشان به مسائلظریف و حساس نظام ارتباطی بشر و آنها را آماده پاسخگوییبه سؤالات شاگردان خود میکند و میزان بازدهی آنان را در امر تدریسافزون میسازد.
فعلهای stand و run و اسمهای power و day و صفتهای fresh و dead دارای معانی متعدد میباشند این پدیده را چند معنایی (polysemy) گویند و با پدیدههای دیگر مانند homonymy (همنامی)و homophony (هم تلفظی) homography (هماملایی-که تلفظیکسان نباشد)مورد بحث قرار خواهد گرفت.
مثلا کلمه father را در نظر بگیرید: پدر،پدر روحانی father- چند معنایی father-dad,papa,old man هممعنایی father-male+parent دارنده مؤلفههای معنایی واژههای دیگری که مؤلفههای کوچکتر را در خود دارند: Doe-famale+deer stallion-male+horse mare-female+horse hen-female+chicken ram-male+sheep چهارم،روند دیگری است در ترکیب و کنار هم آمدن گروهیواژهها که آن را میتوان اصطلاحسازی نام گذاشت idiomatization این وقتی است که میبینیم معنایی جمعی چند واژهبا معنای جدا جدای آنها اخلاف پیدا میکند.
تحقیق در ساختمعنائی واژهها نشانگر این است که معانی برای خود دارایساختارها و گروهبندیهایی مستقل از ساخت نحوی میباشند و قبل ازساخت نحوی در ذهن تشکیل میشوند،ما نمیتوانیم ترکیب واژهها رادر کنار هم برای جملهسازی کافی بدانیم چون زنجیره وااحدهایمعنائی قبل از نحو کلام در ذهن میآمیزند و سپس چگونگی همنشینیواژهها را معین میسازند."