Abstract:
با در نظر گرفتن تاثیر مهم توجه متمرکز و انتخابی در آموزش و یادگیری هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر استرس بر توجه انتخابی و متمرکز بینایی در محیط های آموزشی بود. تعداد 40 نفر از دانشجویان پسر با میانگین سنی 26 سال و 7 ماه پس از اعمال متغیرهای کنترل به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به طور تصادفی جایگزین شدند. آزمودنی های گروه آزمایش پس از اعمال کاربست آزمایشی (انجام تکالیف استر س زای شناختی) در آزمون سنجش توجه انتخابی و متمرکز بینایی شرکت کردند. از آزمودنی های گروه کنترل بدون اجرای تکالیف استرس زای شناختی آزمون سنجش توجه انتخابی و متمرکز بینایی به عمل آمد. در پژوهش حاضر تعداد خطاهای آزمودنی ها در تعداد محرک ها و تعداد خطاهای آنها در طبقه بندی محرک ها به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t دو گروه مستقل نشان داد که در سطح 0001/0 میانگین نمرات خطاهای شمارش و طبقه بندی آزمودنی های گروه آزمایش از گروه کنترل به طور معناداری بیشتر است. براساس یافته های این پژوهش استرس کاهش توجه بینایی انتخابی و متمرکز بر محرک های خنثی در محیط های آموزشی را موجب می شود.
Machine summary:
"متغیرهای کنترل پژوهش حاضر شامل موارد زیر است: مذهب(اسلام)،عاملهای شخصیتی(که به وسیله سیاهۀ شخصیت NEO-PI-R سنجیدهشد)،وضعیت کوررنگی(فقدان کوررنگی که به وسیله آزمون کوررنگی ایشیهارا1سنجیدهشد)،وضعیت برتری جانبی(راستدستی2و راستچشمی3آزمودنیها را،که به وسیلهاجرای عملی آزمون راستدستی و راستچشمی(لیزاک4و همکاران،2004)سنجیده شد،(آزمونگر در میان آزمودنیها اجرا کرد)،وضعیت تأهل(مجرد)و محل سکونت(شهر تهران)،سابقۀ ضربه مغزی،سابقۀ آسیب سیستم بینایی،سابقۀ آگنوزی بینایی5،سابقه انسفالیت وبیماریهای سیستم اعصاب مرکزی،مصرف داروهایی که بر سیستم بینایی و توجه تأثیر دارند،سابقۀ اعتیاد،اعتیاد فعلی،سابقۀ سوء مصرف مواد،سوء مصرف مواد فعلی،عیوب انکساری،سابقۀ بیماریهای روانپریشانه6(اسکیتزوفرنیا7،افسردگی سایکاتیک8و...
روش نمونهگیری به این صورت بود که در ابتدا به شکل تصادفی در هریک ازدانشگاههای فوق الذکر،به شکل تصادفی،5 دانشکده انتخاب شده و سپس در هر دانشکده بهشکل تصادفی 40 دانشجوی واجد شرایط پسر،انتخاب شدند(حجم گروه نمونه اولیه 1200نفر)و برمبنای یک مصاحبۀ بالینی ساختاریافته توسط پرسشنامه غربالگری محقق ساخته کهموارد کنترل در آن فهرست شده بود،آزمون کوررنگی ایشیها را و آزمون عملی برتری جانبیدست و چشم غربالگری شده و پس از اعمال متغیرهای کنترل و غربالگریهای پژوهش 940&%02422TNAG024G% نفر در گروه نمونه باقی ماندند.
در نمودار 1 میانگین نمرات عاملهای پنجگانه شخصیت دو گروه آزمایش و کنترل به شکل نیمرخ تصویری ارائه شدهاند (به تصویر صفحه مراجعه شود) مودار 1:نیمرخ شخصیتی متوسط گروههای آزمایش و کنترل برای بررسی فرضیۀ پژوهش،«استرس بر توجه انتخابی و متمرکز بینایی تأثیر منفی دارد وبه کاهش آن منجر میشود»،آزمون t استودنت برای دو گروه مستقل برای مقایسۀ نمراتگروههای آزمایش و کنترل در دو خطای شمارش و خطای طبقهبندی اجرا شد.
Attention & Emotion:A Clinical PersPective, UK:Lawrence Erlbaum Associates,Publishers E}."