Abstract:
سازمان های جمعی مردم سالار با ساختار افقی نقش مهمی در پیشبرد برنامه های توسعه دارند. شوراها به عنوان یکی از اصلی ترین انواع سازمان های مذکور در ایران، جدیدترین بازیگر در عرصه مدیریت محلی به حساب می آیند. آنها با احتساب انجمن بلدیه و انجمن شهر اگر چه پیشینه ای طولانی در تاریخ معاصر ایران دارند، اما فاقد استمرار تاریخی و نهادینگی و ریشه-های اجتماعی قدرت مند و مؤثر بوده اند. این مساله سبب شده تا نتوانند از کارایی و اثر بخشی لازم برای توسعه سطوح فراملی برخوردار باشند. اگرچه شوراهای روستایی می توانند نقش مهمی در توسعه روستایی داشته باشند اما نسبت به شوراهای شهر کمتر مورد توجه قرار گرفته و مسائل آنها با نگاهی تحلیلی بررسی شده است. هدف این مقاله که به روش کتابخانه ای و بررسی اسناد و مدارک معتبر در زمینه شوراهای اسلامی روستایی تهیه شده، شناخت و تحلیل مسائل و چالش های اجتماعی آنها می-باشد. ...
Machine summary:
"1-پیش از برگزاری انتخابات سراسری:در فاصله سالهای 1370 تا 1375 تحقیقات گستردهای درزمینه ارزیابی عملکرد شوراهای اسلامی روستایی در استانهای مختلف کشور انجام شد(مرکزتحقیقات و مطالعات روستایی جهاد سازندگی خراسان،1371؛متقیان،1373؛جهانبخش،1368؛سعیدی،1375؛بنار،1384)نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که بیشتر اعضای شوراهایروستایی بیسواد بوده و یا دارای سواد خواندن و نوشتن هستند.
جدول 1:میزان تحصیلات اعضای دورۀ دوم شوراهای اسلامی روستایی (به تصویر صفحه مراجعه شود)بر اساس این آمار در روستاها 79/54 درصد از اعضای شوراها در سطح زیر دیپلم تحصیلاتدارند درحالیکه همین آمار برای نقاط شهری حاکی از آن است که 74/23 درصد از اعضای شوراهایشهرها در دور دوم تحصیلاتی بالاتر از دیپلم داشتند.
لذا افراد دارای تحصیلات عالی برای ورود بهاین عرصه رغبت چندانی ندارند(سایت وزارت کشور،دفتر مشارکت و بسیج مردمی جهاد سازندگی،1375) برای ارتقای سطح تحصیلات اعضای شوراهای روستایی در تاریخ 1386/6/27 شرایط انتخابشوندگان برای عضویت در این شوراها اصلاح و بر اساس«بند«ه»ماده 26 قانون تشکیلات شوراهایاسلامی کشور»دارا بودن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستاهای تا دویست خانوار و داشتنمدرک دیپلم برای شورای روستاهای بالای دویست خانوار الزامی شد(اصلاحیه قانون شوراها،1386).
در مورد نیازهای آموزشی تخصصی اعضای شوراهای روستایی باید گفت که بسیاری از نکاتآموزشی مثل آشنایی با امور حقوقی و قضایی،امور اداری و سازمانی و امور اجتماعی و فرهنگی ازمجرای تحصیلات عمومی دیپلم به بالا فراهم میشود لذا برای ارتقایی کارایی شوراها ابتدا باید سطحآموزشهای عمومی آنها را ارتقا داد و بر اساس سطح آموزش عمومی به ارائه آموزشهای تخصصیپرداخت.
بر این اساس قبل از انتخابات نزدیک به 60 درصد اعضای&%00116RSTG001G% شوراهای اسلامی روستاهای کشور بیشتر از 9 سال متوالی در شورا فعالیت داشتند و 26 درصد آنهاهم بین 9-6 سال عضو شورا بودند(دفتر مشارکت و بسیج مردمی جهاد سازندگی،1375:56)."