Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و اعتبار مقیاس بهره همدلی بود. نمونه این پژوهش 720 دانش آموز بود که به روش نمونه گیری تصادفی از دبیرستان های شهر اردبیل در سال تحصیلی 86-85 انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس بهره همدلی، مقیاس هوش هیجانی و مقیاس اضطراب، افسردگی و استرس استفاده شد. نتایج تحلیل عوامل بر مقیاس اصلی نشان داد که مقیاس بهره همدلی سه عامل را می سنجد: همدلی شناختی (9 آیتم)، مهارتهای اجتماعی (8 آیتم) و واکنش پذیری هیجانی (9 آیتم). نتایج نشان داد که ضریب اعتبار همسانی درونی مقیاس بهره همدلی 0.88 بود. ضریب اعتبار بازآزمایی مقیاس بهره همدلی بعد از چهار هفته 0.80 بود. ضریب روایی مقیاس بهره همدلی که بر اساس ضریب همبستگی مقیاس بهره همدلی با دو مقیاس هوش هیجانی و مقیاس اضطراب، افسردگی و استرس به دست آمد، به ترتیب 0.27 و 0.32- بود. در مجموع پژوهش حاضر شواهدی را برای اعتبار و روایی مناسب مقیاس بهره همدلی ارایه می کند.
Machine summary:
"سؤال این تحقیق عبارت است از: -آیا مقیاس بهرۀ همدلی اعتبار و روایی مناسبی دارد؟ وش نمونه و روش نمونهگیری:جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر و پسر را شاملمیشد،که در سال تحصیلی 86-85 در پایههای اول تا سوم دبیرستانهای دولتی شهرستاناردبیل به تحصیلی مشغول بودند.
جدول 1:میانگین و انحراف معیار نمرههای مقیاسهای بهرۀ همدلی،هوش هیجانی و استرس-افسردگی-اضطراب در دانشآموزان دختر و پسر (به تصویر صفحه مراجعه شود)در این قسمت نتایج مربوط به روایی و اعتبار مقیاس بهرۀ همدلی ارائه میشود: لف:روایی مقیاس 1)تحلیل عوامل:برای تحلیل عوامل دادهها از نسخۀ 11/5 نرمافزار کامپیوتری SPSS/PC (2002)استفاده شد.
جدول 5:ضرایب روایی تفکیکی مقیاس بهرۀ همدلی با مقیاس هو هیجانی و مقیاس استرس،اضطراب و افسردگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) -اعتبار مقیاس برای سنجش اعتبار مقیاس بهرۀ همدلی دو روش همسانی درونی و بازآزمایی انجام شد وبرای این منظور به ترتیب از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
جدول 6:میانیگین و انحراف معیار آزمون-آزمون مجدد دانشآموزان در مقیاس بهرۀ همدلی (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطور که در جدول 6 مشاهده میشود نتایج آزمون t نشان داد که بین میانگین نمرههایآزمون و آزمون مجدد آزمودنیها در خردهمقیاس شناختی(1/18- t )،خردهمقیاس مهارتهای&%02103VRMG021G% اجتماعی(0/59- t ،خردهمقیاس واکنشپذیری هیجانی(1/78- t )و مقیاس بهرۀ همدلی(1/74- t )تفاوت معنیداری وجود ندارد(0/05> P ).
به طور کلی این نتایج حاکی است که اعتبار مقیاس بهرۀ همدلی در نمونه غیربالینیمطلوب و رضایتبخش است،اما روایی آن چندان مناسب و درخور توجه نیست،هرچندیافتههای حاضر زمینه به کارگیری آن را در نمونههای ایرانی فراهم کرده است،اما پیشنهادمیشود پژوهشهای آتی بهویژه در حوزۀ بالینی انجام شود."