Abstract:
سواد اطلاعاتی به آن توانایی اطلاق میشود که شخص بتواند برای رفع نیاز خود اطلاعاتی را مؤثر تشخیص دهد و ارزیابی کند.جایگاه آموزشی سواد اطلاعاتی در مدارس و به ویژه در کتابخانههای آموزشگاهی به عنوان آزمایشگاه فراگیری است.زمان تربیت انسانهای اطلاعات محور دوران اولیهء تحصیل است.در بسیاری از کشورها با توجه به اهمیت نقش کتابخانههای آموزشگاهی در پیدایش سواد اطلاعاتی در دورهء آموزش عمومی،برنامهریزیهای ملی و منطقهای صورت پذیرفته است.برنامهها و بودجههای برخی از این کشورها به اختصار آمده است و نقاط قوت و ضعف سوادآموزی اطلاعاتی و کتابخانههای آموزشگاهی در ایران ارائه شده است.تعیین معاونت امور کتابخانهها در وزارت آموزش و پرورش،تعیین بودجهء مشخص، ایجاد ساعات مطالعهء آزاد در مدارس،معرفی کتاب در کتابهای درسی و...از جمله پیشنهادات است.
Machine summary:
"جایگاه آموزشی سواد اطلاعاتی در مدارس و به ویژه در کتابخانههای آموزشگاهی به عنوان آزمایشگاه فراگیری است.
در بسیاری از کشورها با توجه به اهمیت نقش کتابخانههای آموزشگاهی در پیدایش سواد اطلاعاتی در دورهء آموزش عمومی،برنامهریزیهای ملی و منطقهای صورت پذیرفته است.
اگر در گذشته میزان تولید صنعتی و وضعیت انرژی شاخص پیشرفت و عقبماندگی بود، امروز به قول تافلر جا به جایی قدرت صورت گرفته است و اطلاعات جایگزین تمامی عناصر تعیینکننده شده است و میرود که انقلاب صنعتی میدان را برای انقلاب اطلاعاتی خالی کند و "کارگران اطلاعاتی"جایگزین" کارگران صنعتی"شوند.
این بیسوادی اطلاعاتی حاصل نبودن برنامهریزی در سطوح پایینتر تحصیلی است که باعث تلف شدن انرژی و عمر و تلاش مغزهایی میشود که در صورت با سواد بودن در مدت کوتاهی میتوان شاهد بالندگی و زایندگی آنان بود.
در بسیاری از کشورها با توجه به اهمیت این موضوع و نقش کتابخانههای آموزشگاهی در پیدایش سواد اطلاعاتی در دورهء آموزش عمومی برنامهریزیهای خرد و کلانی را در سطح ملی و منطقهای انجام دادهاند.
سواد آموزی اطلاعاتی و کتابخانههای آموزشگاهی ایران فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی ما بیانگر توجه و اهتمام به کتاب و کتابت است.
با آنکه"در زمانهای گذشته آموزش ابتدایی و عالی در مساجد انجام میگرفت و هر مسجدی دارای کتابخانهء کوچکی بود که در آن کتابهای لازم جمعآوری میشد"(9)ولی در تمدن اسلامی با مدارس مستقلی هم مواجه میشویم که دارای کتابخانههای عظیم بودهاند،مدرسهء ابونصر صابر بن اردشیر در قرن دهم میلادی دارای کتابخانهای با یکصد هزار جلد کتاب بدو و مدرسهء دیگری به دست شاعر شیعی محمد بن حسین موسوی با نام مستعار شریف رضی در سالهای 383-381 ق."