Abstract:
درباره اشتغال زنان دیدگا ههای گوناگونی بین اندیش هوران حوز هه ای اقتصا دی، اجتماعی، اخلاق ی و دینی وجود دارد. برخی با نگاه اقتصادی، طرفدار اشتغال زنان در خارج از خانه هستند. برخی از اندیش هوران اسلامی به رغم تایید آموزههای اسلامی برای اشتغال زنان و نیز وجود الگوهای مورد تایید در صدر اسلام، با اشتغال زنان در خارج ا ز خانه موافق نیستند. به نظر می رسد اگر در اشتغال زنان، سیاستهای متناسب با بافت تکوینی،روحی و جسمی آنان ملاحظه نشود، آسیبهای غیرقابل انکاری به جامعه و خانواده وارد خواهد شد.نوشتار پیشرو به روش تحلیلی و توصیفی و با استفاده از آموزههای اسلامی در صدد کشف مجموعةسیاستهای راهبردی مطلوب با رویکرد اسلامی برای اشتغال زنان است. با رعایت چنین سیاستهای راهبردی، اشتغال زنان در خارج از خانه با آسیبهایی برای جامعه، تربیت فرزندان، خانواده و ... روبهرونخواهد شد یا آسیبها به حداقل می رسند.
With respect to women's employment، various views exist amongst experts of the fields of economics، social sciences، ethics and religion. Some، with their economic view point، support women's working outside the home premises.
Others، like some Islamic thinkers، contrary to Islam's permission in this regard and practical examples supported by Islam in its early days، are against the idea of women working outside. It appears that with respect to women working and getting employed، if policies compatible with their natural، spiritual and physical creation are not considered، undeniable damages will be implicated upon the society and family.
The present article with a descriptive-analytic method and benefiting from Islamic teachings، aims to discover the overall desirable strategic policies with an Islamic approach for women's mployment. Considering such strategic policies،women's occupation outside their homes will either not hurt the society، upbringing of children، family etc. at all، or the damages will drop to the least.
Machine summary:
نوشتار پیش گفته به روش تحلیلی و توصیفی با استفاده ازآموزههای اسلامی درصدد کشف مجموعۀ سیاستهای راهبردی حاکم بر اشتغال زنانمتناسب با ویژگیهای تکوینی و فطری آنان است و نشان میدهد با رعایت چنینسیاستهای راهبردی،اشتغال زنان در خارج از خانه با آسیبها برای جامعه،تربیتفرزندان،خانواده و...
2. تأکید میشود که منظور از ویژگیهای تکوینی و فطری زنان است؛بنابراین،ویژگیهای اکتسابی و تربیتی را شامل نمیشود؛یعنی برخی زنان ممکن است تحت تأثیرتعلیم و تربیت خاصی،بخری ویژگیهای متمایز جنس دیگر در وی برجسته شود،در نتیجهکارکرد خاصی را بروز دهد؛اما این امر قاعدۀ کلی نمیتواند باشد.
در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود: تفاوت در بینایی در روایت محمد بن سنان از امام رضا علیه السلام تصریح به ضعف دید زنان نسبت به مردان شدهاست.
آنچه درباره کارکرد عقل و وجود قوت عاطفه و احساسها در روایت پیشین بیان شد،در تبیین این آیه نیز میتوان گفت:همانطور که برخی از اندیشهوران اسلامی؛مانند:آیت الله مصباح یزدی به تأثیر احساسها در ادای شهادت تصریح کرده است(مصباح یزدی،1385،ج 5،ص 48-46).
برخی مفسران؛مانند:علامه طباطبایی رحمه الله با تمسک به آیه{/«عاشروهن بالمعروف»(نساء:19)/}مدعی هستند که این آیه،اختصاصی به مسائل خانوادگی ندارد و شامل امور اجتماعی واقتصادی نیز میشود،بنابراین،امور اقتصادی و نوع و میزان کار زن باید متناسب باویژگیها و توان و قدرت طبیعت زنان باشد(طباطبایی،1394،ج 4،ص /255جوادی آملی،1375،صص 270،396)کارهایی؛مانند:آتشنشانی،کار در معادن کهمتناسب با این ویژگی تکوینی و طبیعی زنان نیست،نباید به آنان واگذار شود.
برای وصول به این هدف باید افراد رفتارهای اقتصادی خود را و نیز نظام اسلامیفعالیتهای اقتصادی مردان و زنان جامعه اسلامی را متناسب با ویژگیهای فطری وتکوینی آنان ساماندهی کند.