Abstract:
فضای رقابتی صنایع در عصر کنونی با چالش های عمده ای دست به گریبان می باشد . جهانی سازی ، فناوری های نوین ، سرمایه انسانی مواردی از این دست می باشد که در صورتی که بدون اتخاذ ساختاری منسجم و راهبردی مشخص با آن ها برخورد شود، سازمان ها بدون شک به تخته پاره ای تبدیل خواهند گشت که سرگردان و بی هدف در دریای پرتلاطم غوطه ور خواهد بود تا زمانی که به صخره ای سخت برخورد کرده و متلاشی گردد. تدوین راهبرد و اتخاذ برنامه های اصولی و عملیاتی براساس آن به انضمام استقرار نظام مناسب پایش و ارزیابی عملکرد یکی از ابزارهای کلیدی موفقیت در فضای رقابتی تولید و تجارت امروز می باشد.با توجه به نقاط ضعف سیستم های فعلی اندازه گیری عملکرد ، بسیاری از سازمان های پیشرو به طراحی و استقرار سیستم هایی اهتمام ورزیده اند که وظایف سازمانی را با اهداف استراتژیک پیوند داده و با ارائه مجموعه متوازنی از شاخص های مالی و غیر مالی فعالیت های سازمان را به سمت خواست و نیاز مشتریان هدایت می کند.روش جدیدی که شرکت ها برای اجرای موفقیت آمیز استراتژی های خود به کار گرفته اند همان ارزیابی متوازن است. ارزیابی متوازن به عنوان یکی از مهم ترین و نوین ترین فنون ارزیابی عملیات عملکرد سازمان است. ارزیابی متوازن رویکردی است که با اندازه گیری واقعی عملکرد ( از ابعاد مالی و غیر مالی ) و مقایسه آنها با هدف های از پیش تعیین شده به ما نشان می دهد تا چه حد راهبردهای برگزیده ما را به سمت هدف های شرکت گرایش داده است و راهبردهای مقدم و در اولویت را برای رسیدن به هدف های از پیش تعیین شده به ما معرفی می کند.از این رو در این مقاله به بررسی فن ارزیابی متوازن که یکی از نوین ترین فنون حسابداری مدیریت است، می پردازیم.
Machine summary:
"در مجموع مدل های ارزیابی عملکرد را می توان در دسته بندیهای ذیل مورد تحلیل قرار داد و مهمترین این الگوها را که در کشورهای موفق مورد استفاده قرار گرفته و نتایج مثبتی نیز داشته اند مورد بررسی قرار داد: الف: مدل های مبتنی بر زمان و هزینه - الگوی چرخه زمانی مبتنی بر ارزش - نمودار نیمه عمر - مدل اسکور(SCOR) - الگوی هزینه یابی بر مبنای فعالیت ( ABC) - الگوی فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ب: مدل های برتری سازمانی وخودارزیابی (جوایز ملی کیفیت) - جایزه دمینگ ( DEMING) - الگوی ممیزی کیفیت (ISO) - الگوی مدیریت کیفیت جامع (TQM) - الگوی جایزه ملی کیفیت بالدریج ( BALDRIGE) - الگوی تعالی سازمانی (EFQM) ج: مدل های ترازیابی (یکپارچه) - سیستم اسمارت (SMART) - الگوی منشور عملکرد - الگوی بنچ مارکینگ ( BENCHMARKING) - الگوی مدیریت براساس هدف (MBO) - - الگوی کارت امتیاز متوازن ( BSC) - الگوی نظام مدیریت هوشین (HOSHIN) - الگوی مهندسی مجدد (BPR) کارت اعتباری متوازن چهار بعد استراتژیک: مفهوم کارت اعتباری متوازن شامل ایجاد کردن یک سری ارزیابی ها برای چهار بعد استراتژیک است ،این ابعاد عبارتند از: 1- وجه مالی 2- وجه مشتری 3- وجه فرآیند های درونی کسب وکار 4- وجه آموزش و رشد.
دستیابی به درآمد صنفی نسبت به اهداف دستیابی به ROLدر هر واحد کاری بازاری نسبت به اهداف مشتری حفظ توانایی جذب ونگهداری مشتریان رضایت مشتریان براساس پرسشنامه آماری تحویل به موقع محصولات وبهبود آنها سنجش خاصی تعریف نشده فرآیند 4- ربط دادن معیارهای عملکرد به عوامل اصلی موفقیت: سیستم ارزیابی متوازن این امتیاز را دارد که در زمان طراحی، معیار های جدیدی را معرفی کند که می توان آن ها را به عوامل اصلی موفقیت که در چشم انداز استراتژیک تعریف شده است ربط داد."