Abstract:
مطالعه در بارة حج و ابعاد گوناگون آن، به ویژه مطالعة آیات و روایات حج، این نکته را روشن می سازد که حج دارای آثاری شگرف در علاج گرفتاری های روحی و روانی، فکری و آسیب های اجتماعی است این نوشتار بر آن است تا با بررسی بخشی آسیب ها و چگونگی علاج آن در حج، گوشه ای از آثار این رکن بزرگ اسلام را مطرح سازد؛ باشد که اهل نظر با دقت و تأمل بیشتر، زوایای این بحث را بهتر و بیشتر بکاوند و آن را به صورت شایسته تر مطرح سازند.
Machine summary:
"از امام صادق(ع) در این باره چنین نقل شده است: «إن ا لله تبارک و تعالی لما أراد أن یتوب علی آدم (ع) أرسل إلیه جبرئیل...
32 «حجرالاسود بوسیده و استلام میشود؛ زیرا عهدی را که خداوند از آنان گرفته ادا کنند و حکمت آن که خدای ـ عز و جل ـ حجرالاسود را در رکن مخصوص آن، که اکنون هست، قرار داده و در غیر آن رکن نگذاشته، این است که خدای (تبارک و تعالی) میثاقی را که از مردم گرفته، در همین مکان اخذ کرده است.
» درمان غرور و تکبر در مناسک شگفت حج، برنامههای روشنی برای درمان این آسیب وجود دارد؛ از جمله: الف) جدا شدن و فاصله گرفتن از فضای معمول زندگی از عوامل و زمینههای مهم پدیداری تکبر، موقعیتها و وضعیت محیطی است.
ج) طواف و سعی همراه شدن با قشرهای مختلف مردم در طواف و سعی، گام دیگری است برای زدودن نخوت و غرور؛ از این رو از امام صادق(ع) دربارة سعی اینگونه نقل شده است: «ما من بقعة أحب إلی ا لله من المسعی لأنه یذل فیها کل جبار».
» در حج وعمره، برنامههایی برای دور ساختن فکر انسان از اشتغال به امور پست وجود دارد مانند: الف: پوشیدن احرام و پرهیز محرمات آن احرام خود گامی مهم در عرصة عملی شدن این مهم است و دوری از محرمات آن نیز تکمیل کنندة این جریان به شمار میرود؛ مانند نگاه نکردن در آیینه، ترک زینت، پرهیز از بوی خوش، اجتناب از هرگونه تماس و لذت جنسی، حرمت عقد نکاح و شاهد شدن بر آن و..."