Abstract:
به منظور آزمون تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهة تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (انگ و هوان، 2006)، 680 دانشآموز دبیرستانی (355 تیزهوش ، 325 غیرتیزهوش) به این سیاهه پاسخ دادند. برای بررسی روایی بین¬گروهی این سیاهه یا تغییرناپذیری ساختار عاملی آن در بین دانش¬آموزان تیزهوش و غیرتیزهوش از تحلیل عاملی تأییدی چندگروهی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی تک¬گروهی نشان دادند که در هر دو گروه تیزهوش و غیرتیزهوش، الگوی دو عاملی سیاهة تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (عامل تنیدگی ناشی از انتظارهای خود و عامل تنیدگی ناشی از انتظارهای والدین/معلمان) برازش خوبی با داده¬ها دارد. نتایج تحلیل عامل تأییدی چندگروهی، تغییرناپذیری بین گروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، واریانسها و کواریانسهای بین¬عاملی سیاهة تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی را در دو گروه نوجوانان تیزهوش و غیرتیزهوش نشان داد. نتایج پژوهش حاضر با تأکید بر تغییرناپذیری ساختار عاملی این سیاهه در بین دانش¬آموزان تیزهوش و غیرتیزهوش نشان دادند که سیاهة تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی در دو گروه، از نظر مفهومی، سازة مشابهی را اندازه¬گیری می¬کند.
Machine summary:
"تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهه تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش و غیرتیزهوش snoitatcepxE cimedacA eht fo erutcurtS lairotcaF fo ecnairavnI ehT stnedutS detfignoN dna detfiG ni yrotnevnI ssertS مونا ملکیان جبلی کارشناس روانشناسی دکتر امید شکری استادیار دانشگاه شهید بهشتی DhP,irkohS dimO ytisrevinU ithseheB dihahS ilabaJ naikelaM anoM ygolohcysP ni AB چکیده {IBبه منظور آزمون تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهۀ تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی(انگ و هوان،2006)،680 دانشآموز دبیرستانی(355 تیزهوش،325 غیر تیزهوش)به این سیاهه پاسخ دادند.
نتایج پژوهش حاضر با تأکید بر تغییرناپذیری ساختار عاملی این سیاهه در بین دانشآموزان تیزهوش و غیرتیزهوش نشان دادند که سیاهۀ تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی در دو گروه،از نظر مفهومی،سازۀ مشابهی را اندازهگیری میکند.
IB} واژههای کلیدی: {VKتغییرناپذیری ساختار عاملی،سیاهۀ تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی،دانشآموزان تیزهوش و غیرتیزهوش،تحلیل عاملی تأییدی چند گروهیVK} tcartsbA & gnA;ISEA(yrotnevnI ssertS snoitatcepxE cimedacA eht fo erutcurts lairotcaf fo ecnairavni eht tset ot redro n .
بنابراین،مطالعۀ حاضر،همسو با برخی از شواهد تجربی، مانند ساکلفسکی،آستین،ماستوراس،بیتان و آسبورن(2011)، ضرورت مطالعۀ نقش محوری عامل شخصیت در قلمرو مطالعاتی تجارب تنیدگیزا در موقعیتهای تحصیلی را از طریق آزمون ساختار عاملی سیاهۀ تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی{o9o}در بین دو گروه دانشآموز تیزهوش و غیرتیزهوش بیش از پیش مورد توجه قرار میدهد.
بدون شک،یافتههای این بررسی که با هدف آزمون همارزی ساختار عاملی سیاهۀ تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی در دو گروه دانشآموزان تیزهوش و غیرتیزهوش انجام شده است سازماندهی یا عدم سازماندهی بررسیهای سطح محور آتی را که با هدف مقایسۀ بین گروهی میانگین نمرههای تنیدگی در دو گروه انجام خواهند شد، مشخص میکنند."