Abstract:
شناخت از راه کشف و شهود یکی از راه های معرفت و شناخت خداوند است که در این مقاله پس از تعریف کشف و شهود و بیان تفاوت بین کشف و کرامت و بیان کشف رحمانی و شیطانی، به ضرورت نیاز به میزان صدق در کشف و شهود پرداخته شده که از نظر عرفا عبارتند از: عقل، کتاب و سنت.
سپس به بررسی میزان اعتبار کشف و شهود در آیات پرداخته شده که عبارت است از: آیه لقاء الله، آیه عبادالله المخلصین، آیه شهود، آیه رویت ملکوت آسمان و زمین، آیه یجعل لکم فرقانا، آیه جهاد با نفس و آیه میثاق.
هم چنین به بررسی میزان اعتبار کشف و شهود عرفانی از دید گاه روایات پرداخته شده که عبارت است از: روایت اخلاص، خطبه 87 ، 222 و خطبه چهارم نهج البلاغه، حدیث عنوان بصری، حدیث نگرش مومن به نور الهی، حدیث معراج پیامبر(ص)، حدیث قرب نوافل، حدیث مشاهده حق با حقایق ایمان، روایت تحف العقول، دعای عرفه و مناجات شعبانیه و در پایان به بیان نتایج خواهیم پرداخت.
One of the special ways of god's cognition is intuition. In this article after offering the definition of this notion and explaining the difference between intuition and munificence، and also divine and devils intuition، we will imply the necessity of existence a criteria for truth and believe to these intuitions. Theosophies maintain that these criteria are reason، scripture، i.e. Quran، and tradition (sonnat).
Then we try to evaluate the reliability of intuition in Quranic verses as: god visage (leghaollah)، god sincere servants (ebadollah-al mokhlesin)، verse of intuition، verse of seeing sky and earth heavens، and etc. Moreover، we evaluated intuition from narratives (Revayat) and orisons (adiiyeh) viewpoint، i.e. narratives of Nahj al-Balagha، Mafatih al-Jinan and so on
Machine summary:
"فلسفه دین سال هفتم،شماره پنجم،بهار 1389 صفحات 141-172 کشف و شهود عرفانی سید اسحاق حسینی کوهساری* عضو هیات علمی دانشکده فقه و فلسفه،پردیس قم دانشگاه تهران (تاریخ دریافت:88/9/25؛تاریخ تصویب:89/2/2) چکیده شناخت از راه کشف و شهود یکی از راههای معرفت و شناخت خداوند است که در این مقاله پس از تعریف کشف و شهود و بیان تفاوت بین کشف و کرامت و بیان کشف رحمانی و شیطانی،به ضرورت نیاز به میزان صدق در کشف و شهود پرداخته شده که از نظر عرفا عبارتند از:عقل،کتاب و سنت.
اعتبار کشف و شهود از دیدگاه قرآن آیات فراوانی در قرآن کریم به چشم میخورد که بیانگر نوعی خاص از معرفت است که نه از راه درس و بحث و فکر و اندیشه فیلسوفانه به دست میآید و نه از طریق علم و تجربه،بلکه از طریق عمل به شریعت و سیر و سلوک،تقرب الی الله و توجه به عالم قدس حاصل میشود.
بحث رابطه تقوی با روشنبینی الهی و تشخیص حق از باطل و فرق بین حق و باطل در آیات و روایات زیاد است و آیات و روایات فوق به عنوان نمونه ذکر شده است و دلالت این نمونهها بر مراد و مقصود ما روشن است،زیرا اینگونه شناخت نه از مقوله علمی و تجربی و نه فلسفی و نه از باب تعلیم و تعلم،بلکه نوعی شهود است که خداوند به عنوان پاداش تقویپیشگان به آنان عطا میکند و یا از باب اثر وضعی تقوی و طهارت نفس و یا رفع مانع از انعکاس حقایق به واسطه نفس میباشد که در تحلیل دوگانه فوق به آن اشاره شده است."