Abstract:
هدف این تحقیق تعیین اثر بخشی آموزش گروهی خود کارآمدی بر کاهش هراس اجتماعی و ترس از مورد مشاهده قرار گرفتن در دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان بود. به این منظور از بین 96 نفر دانشجوی ساکن خوابگاههای دانشگاه اصفهان که برای شرکت در جلسات آموزش ثبت نام کرده بودند، 20 نفر که در مجموع دو «مقیاس اضطراب تعامل اجتماعی» (SIAS) و «هراس اجتماعی» (SPS) بالاترین نمرات را داشتند به عنوان آزمودنیهای تحقیق انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گذاشته شدند. پیش از برگزاری اولین جلسه آموزش گروهی با استفاده از «مقیاس اضطراب تعامل اجتماعی»،«مقیاس هراس اجتماعی» و «مقیاس خودکارآمدی در موقعیتهای اجتماعی» (SESS) در مورد گروه آزمایشی و گروه گواه پیش آزمون اجرا شد. سپس برای گروه آزمایشی 8 جلسه دو ساعته برنامه آموزش گروهی خودکارآمدی برگزار شد. محتوای جلسات آموزش گروهی بر اساس نظریه خودکارآمدی بندورا تنظیم شده بود و بر افزایش خودکارآمدی در موقعیتهای اجتماعی متمرکز بود، شامل تمرین عملکرد موفق، بازی نقش، سخنرانی الگوی میهمان، قانع سازی کلامی، آموزش درباره ریشه های هراس اجتماعی و رابطه متقابل آنها با خودکارآمدی در موقعیتهای اجتماعی، آموزش مهارتهای اجتماعی، آموزش آرامسازی و تکالیف خانگی بود. بعد از اتمام جلسات آموزش گروهی، مقیاسهای به کار رفته در پیش آزمون مجددا بعنوان پس آزمون در مورد هر دو گروه آزمایشی و گواه اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش گروهی خودکارآمدی باعث افزایش معنی دار خود کارآمدی در موقعیتهای اجتماعی (p=0.027) و کاهش معنی دار هراس اجتماعی (p=0.003)، اضطراب تعامل اجتماعی (p=0.002) و ترس از مورد مشاهده قرار گرفتن (p=0.007) در دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که یکی از روشهای موثر کاهش هراس اجتماعی، تلاش در جهت افزایش خودکارآمدی افراد در موقعیت های اجتماعی با استفاده از روشهای به کار رفته در این تحقیق است.
Machine summary:
"جدول 1-میانگین و انحراف معیار نمرات گروه آزمایشی و گروه گواه خودکارآمدی در موقعیتهای اجتماعی،میزان کلیهراس اجتماعی،اضطراب تعامل اجتماعی و ترس از مورد مشاهده قرار گرفتن در مراحل پیشآزمون و پسآزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) * نتایج تحلیل کواریانس تأثیر عضویت گروهی بر میزان خودکارآمدی در موقعیتهایاجتماعی در مرحله پسآزمون،در جدول 2 آمده است.
جدول 5-نتایج تحلیل کواریانس تأثیر عضویت گروهی بر میزان ترس از مورد مشاهده قرار گرفتن در مرحله پسآزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) * بحث و نتیجهگیری * همانطور که در قسمت نتایج اشاره شد یافتههای این تحقیق نشان داد که«آموزش گروهیحودکارآمدی»باعث افزایش معنیدار خودکارآمدی در موقعیتها اجتماعی و کاهش میزانکلی«هراس اجتماعی»،«اضطراب تعامل اجتماعی»و«ترس،از مورد مشاهده قرار گرفتن»دردانشجویان دختر میشود.
در تبیین اثربخشی آموزش گروهی خودکارآمدی بر افزایش خودکارآمدی در موقعیتهایاجتماعی و کاهش هراس اجتماعی در دانشجویان،میتوان گفت که روشهای مورد استفاده دراین الگوی درمانی از قبیل تمرینهای عملی(مانند سنخرانی در جمع)بازینقش(مانند ایفاینقش برخورد با مافوق)و تکالیف خانگی که بیشتر بر تمرین فعالیتهای اضطرابزا متمرکز بود،زمینه انجام فعالیتهایی را که بسیاری از آمودنیها پیش ازاین از آن اجتناب میکردند و نمیتواستند در مورد میزان توانایی خود در انجام آن فعالیت ارزیابی درستی داشته باشند،فراهمکرده است.
redrosid yteixna laicos ni emoctuo tnemtaert ot pihsnoitaler sti dna elacs ycaciffe-fles .
sdE) eht,(lAPS)yrotnevnl yteixnA dna aibohp laicoS eht fo ytidilav tanimircsiD.
(SAlS)elacS yteixnA noitcaretnl laicoS eht dna(SPS)elacS aibohp laicoS .
elacS aibohp laicoS eht dna elacS yteixnA laicoS."