Abstract:
با هدف بررسی نقش واسطه ای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین سبکهای پردازش هویت و پیشرفت تحصیلی؛ 400 دانش آموز (200 دختر و 200 پسر) پایه دوم دبیرستان به صورت تصادفی خوشه ای از مناطق مختلف شهر تهران انتخاب شدند. دانش آموزان به «سیاهه تجدید نظر شده سبکهای پردازش هویت برزونسکی» (ISI,6G) و «مقیاس خودکارآمدی تحصیلی» (MJSES) پاسخ دادند. برای بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم سبکهای پردازش هویت و خودکارآمدی و نیز به منظور بررسی تفاوت دو جنس در این رابطه، از الگوی تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که (1 سبک هویت اطلاعاتی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر پیشرفت تحصیلی اثر مثبت دارد؟ (2 سبک هویت هنجاری با واسطه خودکارآمدی بر پیشرفت تحصیلی اثر مثبت دارد، و (3 سبک هویت مغشوش / اجتنابی بر پیشرفت تحصیلی اثر مستقیم و منفی دارد. نقش خودکارآمدی تحصیلی در رابطه میان سبکهای پردازش هویت و پیشرفت تحصیلی دختران و پسران متفاوت است. بطور کلی با توجه به نتایج می توان گفت که باورهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه میان سبکهای هویت و پیشرفت تحصیلی نقش واسطه گری دارند.
Machine summary:
"* اما چرا رابطۀ سبک هویت هنجاری با خودکارآمدی تحصیلی مثبت است و با واسطۀ آنبر پیشرفت تحصیلی اثر میگذارد؟بنابر نظر برزونسکی(2005،1993)افراد با هویت هنجاری،قادر به انتخاب راهبردهای خود-تنظیمی مناسب برای رسیدن به هدفهای تعیین شده هستند وبه همین دلیل وقتی از طریق این راهبردها به هدف میرسند(هرچند هدف به وسیلۀ دیگرانتعیین شده باشد)احساس موفقیتی که توسط دیگران(مهم)نیز تأیید میشود،منجر به افازایشحس کارآمدی در آنان میگردد.
* نتیجه دیگر مطالعه حاضر بیانگر معنادار بودن(مثبت)اثرات کلی و غیر مستقیم سبکهویت اطلاعاتی بر پیشرفت تحصیلی است و این سبک بالاترین رابطه را با خودکارآمدی دارد(جدول 1).
همراه با برزونسکی(1990)میتوان گفت که دختران از هویت بهعنوان یک چارچوب برای تفسیر اطلاعات مربوط به خود،هدایت و نیز جهتدهی منابع برایسازگاری و مقابله با زندگی روزانه استفاده میکنند و چون اهداف تحصیلی راهی برای رسیدن بههدفهای مهمتر زندگی است،ازاینرو،دخترانی که دارای دو سبک«اطلاعاتی»و«هنجاری»هستند با درگیر شدن در فعالیتهای آموزشی،تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن هدفهامعطوف میدارند،و این دو سبک از طریق همراهی با حساس کارآمدی تحصیلی بالا،بیشتریناثر را بر پیشرفت تحصیلی آنان میگذارد.
*** یادداشتها (1)- ytitnedl (2)- gnipoC (3)- evitcepsrep evitingoc-laicoS (4)- yroeht-fleS (5)- egdelwonk larudecorp (6)- samehcs lanoiatneserpeR (7)- elyts ytitnedl (8)- lanoitamrofnl (9)- evitamroN (10)- tnadiova-esuffiD (11)- detneiro-noitamrofnl (12)- ytixelpmoc evitingoC (13)- evitcelfer-fleS (14)- gnieb-llew lacigolohcysp (15)- ssenerawa-fleS (16)- ycaciffe-fleS (17)- (G6,lSl)selacS gnidacS gnidaeR edarG ht6,yrotnevnl selytS ytitnedl (18)- (SESJM)selacS yaciffE tnedutS kniJ-NAGROm منابع {E-فارسینژاد،معصومه.
ygolohcysp tcurtsnoC lanosrep fo lanruoJ lanoitanretnl ytitnedi no evitcepsrep ssecorp A:naps-efil eht revo noitcurtsnoc-fleS.
tnetnoc dna ssecorp neewteb pihsnoitaler ehT:ytitnedi-fleS.
142-131,(2)3,hcraeseR dna yroehT fo lanruoJ lanoitanretnl cimetsipe lanosrep dna,noitcurtsnoc-fles,elyts gnissecorp ytitnedl.
136-125,(2)5,hcraeseR dna yroehT fo lanruoJ LANOITANRETNL rofdeeN:elyts ytitnedi fo stcepsa evitingoc-laicoS.
155-140 notitsnart eht dna,elyts gnissecorp ytitnedl,sutats ytitnedi."