Abstract:
با شروع قرن بیستم و شکلگیری فن¬آوریهای گوناگون، یافتن روشهایی برای کنترل افکار و رفتار جوامع غربی با هدف به اطاعت واداشتن آنها از دستورکارهای سلطهجویانه دولت پنهان اجتنابناپذیر شد. پس از فرموله شدن این اقتضای جداییناپذیر ظهور شتابان فن آوریهای پیشرفته، سازمانهای اطلاعاتی با در دست گرفتن بیشتر ابزارهای رسانهای موجود، دست به کار شکل دادن افکار جوامع خود با پیچیدهترین شیوههای اطلاعاتی و کنترل فکر شدند. نویسنده مقاله زیر با بیان تاریخچهای از پیدایش این شیوهها، به نمونههایی از این کنترل افکار در جامعه امروزی امریکا به ویژه در یکی دو دهه اخیر میپردازد. یکی از نمونههای مورد اشاره نویسنده، لزوم جا انداختن تصوری متفاوت از اسلام و مسلمانان در امریکای پس از حملات یازدهم سپتامبر بود که دستهای پنهان در پشت ساختار تبلیغاتی عظیم امریکا، با استفاده از چهرههای موجه مسلمان و گاه بدون اطلاع خود آنان از به کار گرفته شدن در راستای چنین هدفی، موفق شدند پروژهای با عنوان تبدیل اسلام ستیزهجو به اسلام میانهرو را جا بیندازند.
Machine summary:
"• کنترل رفتار: ساختار تبلیغات مدرن1 ( ظاهر ابراهیم2 مترجم: محمود سبزواری چکیده ادوارد برنیز،3 خواهرزاده زیگموند فروید،4 کتاب اثرگذار خود را که در سال 1928 منتشر شده و عنوان ساده تبلیغات5 را برای آن برگزیده است، با این جملههای بدشگون آغاز میکند: «دستکاری آگاهانه و شعورمند در رفتارها و دیدگاههای سازمانیافته تودهها، یکی از عناصر مهم یک جامعه دموکراتیک است.
تروریسم میتواند برای مدت زمانی نسبتا طولانی عمل کند، ولی به نظر من، دیر یا زود باید یک عنصر را به آن اضافه کنید.
به نظر من، ماهیت انقلاب نهایی که اکنون با آن روبهرو هستیم، دقیقا این است؛ ما در روند ساخت و توسعه مجموعه کاملی از فنآوریهایی هستیم که الیگارشیهایی را که همیشه وجود داشتهاند و به ظاهر، همیشه نیز وجود خواهند داشت، قادر خواهند ساخت مردم را کنترل کنند و آنها را وادارند به بردگی خود عشق بورزند!"