Abstract:
امروزه در اقتصاد کلیه کشورها چه کشورهای توسعه یافته و چه در حال توسعه بهره وری به اولویتی ملی تبدیل شده است. بهره وری موجبات رشد اقتصادی و کنترل تورم را فراهم و امکان دستیابی به سطح بالای استاندارد زندگی را میسر می کند. در طی چند دهه اخیر الگو ها و روش های مختلفی جهت بررسی، ارزیابی و ارتقاء بهره وری در سازمان ها توسعه یافته اند. از جمله این الگو ها می توان به الگوی کارت امتیاز متوازن (BSC) و الگوی تعالی سازمانی(EFQM) اشاره نمود. در این مقاله با بررسی اجمالی این دو الگو با توجه به ساختار و معیارهای سازنده الگو ها، در نهایت به مقایسه آنها پرداخته شده است.
Machine summary:
"در این راستا،مطالعات متعددی در زمینه شناسایی و اشاعه عوامل کلیدی موفقیت سازمنها به منظور بهبود عملکرد آنها صورت گرفته است که رویکرد کارت امتیازی متوازن و جوایز ملی کیفیت و الگوهای سرآمدی کسب و کار دمینگ، بالدریج و EFQM حاصل این مطالعات و تحقیقات است.
این مفاهیم بنیادین که برای تمامی سازمانها قابل استفاده میباشند و الگوی تعالی سازمانی را پشتیبانی میکنند،عبارتند از8: 1-نتیجهگرایی «تعالی،دستیابی به نتایجی است که رضایت کلیه ذینفعان سازمان را در بر داشته باشد» در محیط پرتغییر دنیای امروز،سازمانهای متعالی همواه و به سرعت در برابر تغییر نیازها و انتظارات ذینفعان،چابک،منعطف و پاسخگو هستند.
معیار پنج:فرآیندها{P2P} سازمانهای متعالی فرآیندهای خود را به منظور کسب رضایت کامل و ایجاد ارزش فزاینده برای مشتریان و سایر ذینفعان طراحی نموده،مدیریت کرده و بهبود میبخشند.
زیرمعیارهای معیار نتایج مشتری موارد زیر هستند: الف)مقیاس ادراکی ب)شاخصهای عملکردی معیار هفت:نتایج کارکنان{P2P} سازمانهای متعالی به طور فراگیر نتایج مهم مرتبط با کارکنان خود را اندازهگیری کرده و به آنها دست مییابند.
زیرمعیارهای معیار نتایج جامعه موارد زیر هستند: الف)مقیاس ادراکی ب)شاخصهای عملکردی معیار نه:نتایج کلیدی عملکرد{P2P} سازمانهای متعالی به طور فراگیر نتایج مهم مرتبط با عناصر اصلی خط مشی و راهبرد را اندازهگیری کرده و به آنها دست مییابند.
این مقاله چنین نتیجه میگیرد که هر دو الگو از بسیاری از موارد مفهوم مشابهی دارند گرچه EFQM از اصول مدیریت کیفیت جامع پشتیبانی میکند در حالیکه کارت امتیازی متوازن تأکید بر راهبرد سازمان دارد."