Abstract:
هدف از این مقاله ارائه تصویری کلی از نقدینگی و مدیریت نقدینگی شرکتها و روشن کردن برخی از جنبه های مهم آن است در بخش اول مقاله شرایط و الزامات تحقق مدیریت بهینه نقدینگی مطرح شده و طی آن دو دسته شرایط و ابزارهای دورنی و بیرونی شرکت معرفی شده است از جمله شرایط و الزامات درون شرکتی برای مدیریت بهینه نقدینگی تعیین حد مطلوب نقدینگی شرکت و اتخاذ خط مشیهای مناسب در مدیریت وجه نقد حسابهای دریافتنی و موجودیها می باشد برخی از شرایط و الزامات بیرونی شرکتی ضرورت و جو نهادهای مالی مکمل بازار پولی ابزارهای پولی جهت سرمایه گذاری کوتاه مدت و تامین مالی کوتاه مدت و مقررات هدایت کننده مورد بحث قرار گرفته است . در بخش دوم مقاله به تشریح عوامل موثر در نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش شرکتها که معمولا موجب تفاوت بین شرکتها در این خصوص می شوند اشاره شده است از جمله این موارد ماهیت و اندازه فعالیت شرکت دوره تولید کارایی عملیات می باشد . در بخش سوم مقاله موضوع نقدینگی و ارتباط آن با ارزش شرکت به بحث گذاشته شده و نحوه تاثیر گذاری تصمیمات نقدینگی در شرایط بازار کامل و ناقص در ارزش شرکت بیان شده است .
Machine summary:
"3-مدیریت مطالبات و موجودیها برای اداره نقدینگی شرکت یک شرط لازم دیگر این است که شرکت بتواند خط مشیها و اقدامات مناسبی در مواجه با مطالبات و موجودی کالا اتخاذ کند،از جمله اینکه: 1-3-شرکت دارای سیاست اعتباری مشخص باشد و به آن عمل کند.
با توجه به اینکه بخش مهمی از سرمایه در گردش شرکت در حسابهای دریافتنی تبلور پیدا میکند لذا شرکتها برای جلوگیری از هزینههای لاوصول یا تأخیر در وصول این مطالبات باید براساس اعتبارسنجیهای مناسب اقدام به فروش نسیه نمایند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شماره 2-شرایط و الزامات مدیریت نقدینگی 3-وجود فرصتهای تأمین مالی کوتاه مدت در بازار پولی هر چقدر بازار پولی در تسهیل نقل و انتقال وجوه کوتاه مدت کارسازتر باشد مدیریت نقدینگی شرکتها نیز آسانتر انجام میشود.
به عکس اگر مخارج سرمایهای از استهلاک بیشتر باشد شرکت، احتیاج به تأمین مالی خارجی پیدا میکند و ممکن است سیاست تقسیم سود را هم تحت تأثیر قرار دهد به هر حال بین روش استهلاک و مبلغ استهلاک و برنامهریزی در گردش ارتباط وجود دارد.
تصمیمگیری راجع به نقدینگی در شرایط بازار کامل به طور کلی اعتقاد اکثر نویسندگان و دانشمندان مدیریت مالی بر این است که در شرایط بازار کامل شرکتها نمیتوانند از طریق تصمیمات تأمین مالی و تقسیم سود برای سهامداران کاری انجام دهند لذا تصمیمگیری راجع به نقدینگی نیز به همین طریق در شرایط بازار کامل اثرات اعجازی خود را از دست میدهد.
البته اگرچه شرکت در شرایط خاص برای کاهش ریسک عدم توانایی پرداخت متوسل به این روش میشود ولی باید در نظر داشت که نگهداری داراییهای ثابت غیر عملیاتی همواره هزینههایی برای شرکت دارد."