Abstract:
پسته مهمترین محصول باغبانی به شمار می آید و 14 درصد از ارزش صادرات غیرنفتی را دارد. درامد ارزی حاصل از صادرات این محصول، سالانه نزدیک به 400 میلیون دلار است. از آنجا که رقابت در بازار جهانی پسته روز به روز افزایش می یابد بنابراین، حفظ و تقویت بازار جهانی پسته امری ضروری است. در سالهای گذشته کشت پسته در مناطق مختلف کشور در حال افزایش بوده در حالی که بستر لازم برای بازاررسانی مناسب و متناسب با افزایش تولید این محصول فراهم نیامده است. ادامه این روند، در صورتی که بازنگری اساسی و منطقی انجام نپذیرد، هم در سطح تولید کننده و هم در سطح ملی، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. استان فارس از جمله استانهایی است که کشت پسته در آن روند سریعی داشته و در طی ده سال گذشته نزدیک به 8000 هکتار پسته در آن کاشته شده است در حالی که اقدامهای انجام گرفته در راستای سرمایه گذاری در امر بازاریابی پسته در این استان، پاسخگوی افزایش سریع تولید محصول یاد شده نبوده است. این مطالعه به منظور شناسایی مسایل و مشکلات کنونی بازاررسانی پسته و ارایه راهکارهای لازم برای کارا کردن بازار انجام گرفته و آمار و اطلاعات مورد نیاز در آن نیز با به کارگیری روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای و انتخاب 180 پسته کار نمونه و مصاحبه حضوری با آنها گردآوری شده است. همچنین تعدادی از واسطه های بازار نیز مورد مصاحبه قرار گرفته اند. نتایج این مطالعه نشاندهنده ضعف نظام بازاریابی پسته در استان و ناکارایی بازار است. باید گفت که ناکارایی در بازار پسته خشک بیشتر از بازار پسته تر بوده و دلیل اساسی آن نبود امکانات فراوری مناسب و ناآگاهی پسته کاران از چگونگی انجام خدمات بازاریابی و نیز وجود نداشتن تشکلهای تعاونی، دولتی و یا خصوصی مناسب بوده است. در پایان این مقاله با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهادهایی ارایه شده است.
Machine summary:
"این مطالعه به منظور شناسایی مسائل و مشکلات کنونی بازاررسانی پسته و ارائه راهکارهای لازم برای کارا کردن بازار انجام گرفته و آمار و اطلاعات مورد نیاز در آن نیز با به کارگیری روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای و انتخاب 180 پسته کار نمونه و مصاحبه حضوری با آنها گردآوری شده است.
نتایج این بررسی نشان داده است که یک وابستگی منفی میان عدم اطمینان تقاضا و خدمات حملونقل وجود دارد و این مسئله سبب معکوس شدن کشش عرضه بازار میشود؛ همچنین نتیجه شده است که تولید کنندگان پاسخهای متفاوتی در برابر تغییرات یکسان تقاضا براساس حاشیه سودشان ارائه میدهند.
100*هزینه خدمات بازاریابی/ارزش افزوده بازاریابی-کارایی بازاریابی نتایج تحقیق خدمات بازاریابی پسته در استان فارس به طور کلی خدمات انجام گرفته در حال حاضر بسیار محدود است و بیشتر خدمات ارائه شده و مورد نیاز برای فرایند بازار و صادرات پسته،به دلیل نبود امکانات مورد نیاز و یا ناآگاهی پستهکاران از آنها،در بیرون از استان صورت گرفته است.
بحث و نتیجهگیری بررسی خدمات انجام گرفته روی پسته در استان فارس نشان میدهد که این خدمات بسیار محدود است و در اختیار نبودن امکانات لازم برای ارائه خدمات و همچنین ناآگاهی باغداران از چگونگی انجام خدمات مناسب،دلیل اصلی آن به شمار میآید.
ارائه راهبردی مناسب برای بازاریابی پسته در استان فارس مطالعه مسیرهای عمده عرضه پسته و تعیین حاشیههای مربوط براورد و سهم هزینه و سود واسطهها نشان میدهد که در حال حاضر هیچیک از مسیرهای عرضه پسته(اعم از عرضه پسته تر یا خشک)در سطح استان فارس،کارایی لازم را نداشته است."