Abstract:
پنج کهن نمونه «خود»، «سایه»، نرینه روان (= آنیموس)، مادینه روان (= آنیما) و نقاب از کهن نمونه های برجسته و بنیادین یونگ است که کارکرد آنها در دبستان نقد اسطوره شناختی ژرفا برای گزارش و رمزگشایی اسطوره و حماسه های اسطوره ای بنیادین و بی بدیل می نماید. در کتاب های نقد ادبی این کهن نمونه ها در زیر دبستان های نقد اسطوره شناختی و روان شناختی می آید و در اندازه شناختگی (= تعریف) پایان می آید و هیچ گونه تحلیل و کارکردی از آنها در نقدهای اسطوره شناختی به دست داده نمی شود. ما، در این جستار برای نخستین بار یکی از این کهن نمونه ها نامزد به نرینه روان (= آنیموس) را می گزاریم و کارکرد آن را در حماسه های اسطوره ای فراروی منتقدان ادبی می نهیم
Machine summary:
"محمودی-میثم حاجیپور 185 فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی س 8-ش 26-بهار 91 دبستان نقد اسطورهشناختی ژرفابر بنیاد کهننمونۀ نرینهروان(-آنیموس) دکتر بهروز اتونی استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی-واحد قم چکیده {IBپنج کهننمونۀ"خود"،"سایه"،نرینهروان(-آنیموس)،مادینهروان(-آنیما)و نقاباز کهننمونههای برجسته و بنیادین یونگ است که کارکرد آنها در دبستان نقد اسطورهشناختیژرفا برای گزارش و رمزگشایی اسطوره و حماسههای اسطورهای بنیادین و بیبدیل مینماید.
مرد درون هر زنی(-نرینهروان)ویژگیستیزهجویی زنان را مایه میدهد و باعث میآید و این ویژگی کینکشی وجنگاوری آن زمان در زنان به اوج خویش میرسد و مبارزانی چونان بانو گشسبو زربانو را پدید میآورد،که کهننمونه درست و همسان بر بیرون فرافکنی شود.
برای نمونه،در ادب حماسی پرشور وتپشمان این گونه از فرافکنی کهننمونۀ نرینهروان زنان را بر مردان دلبر،کمنداریم؛و این،همان عشق و دلدادگی در نخستین نگاه است: 1-سودابه،به گونهای یکسره ناخواسته،روزی ناپسری خویش،سیاوش رادر کاخ میبیند و به او دل میبازد و سپس برای کشیدن او به سوی خویشتن،وی را به شبستان فرامیخواند و سرانجام گستاخانه در شاهزاده میآویزد و به اواظهار عشق میکند.
کهننمونۀ نرینهروان در رویای زنان،خویش را به گونۀ مرد یا گروهی ازمردان(یونگ 1386:290)نمادینه میسازد و اگر این سخن را بپذیریم که:«اسطوره،رویارویی همگانی است»،پس این کهننمونه نیز،در اسطورهها،خویشرا در سان و سیمای مردانهای نشان میدهد و این نمادپردازی درس مینماید چراکه کهننمونۀ نرینهروان،به راستی که«مرد»درون هر زنی است و فرافکنی آن به بیرون نیز باید بر مردان باشد؛همچنان که کهننمونۀ مادینهروان در نمادهایاسطورهای،خویش را در پیکرهای زنانه مینمایاند."