Abstract:
تصادفات رانندگی مهمترین عامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه بوده و نخستین علت مرگ در سنین زیر 40 سال و سومین علت آن در میان تمام گروههای سنی است که نه تنها باعث کشتار انسانهای سالم در بهترین دوره زندگی از نظر کارآیی و بازدهی میشود بلکه هزینههای مالی، روانی و درد و رنج زیادی را به خانواده ها و جامعه تحمیل میکند و در ایران نیز علیرغم تلاشهای انجام شده، آمار مرگ و خسارتهای ناشی از تصادفات بالاست و سازمانهای نظامی نیز از این امر مستثنی نیستند. این مطالعه از نوع توصیفی است که روی کل پروندههای موجود و در دسترس مربوط به سالهای 1385 و 1386 در یک مرکز نظامی به تعداد 462 مورد انجام شده است. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق شده که اعتبار علمی و پایایی آن در مطالعات قبلی و گردآوری شد و همچنین تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی انجام گردید. بر اساس نتایج حاصل از بررسی 462 پرونده، به ترتیب 26، 1/56، و 9/17% مربوط به پرسنل رسمی، وظیفه، و سایر رانندگان (شامل پیمانی، خرید خدمت و روزمزد) بود. محل رخ دادن 1/65 % تصادفات در داخل شهرها و 9/34 % در خارج شهرها بوده است. 2/74 % رانندگان با عضویت رسمی، 5/74 % رانندگان با عضویت وظیفه و به ترتیب 9/65، 8/77، 7/69 % رانندگان با عضویت پیمانی، خرید خدمت و روزمزد بر اساس نظر پلیس مقصر شناخته شدهاند و علت 7/79% تصادفات عدم رعایت قوانین بوده است. بنابراین پیشنهاد میشود به دلیل بالابودن درصد عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان این مرکز نظامی در بروز تصادفات، به منظور کاهش تصادفات رانندگی و در نتیجه کاهش خسارتهای جانی و مالی، قبل از بکارگیری رانندگان در مأموریتها و برای شغل رانندگی، آموزشهای لازم در خصوص رعایت این قوانین صورت گیرد.
Machine summary:
"ایرانی،2دکتر حسن رفعتی،3 و دکتر علی اکبر کریمی4 تاریخ دریافت:87/12/20 تاریخ پذیرش:88/3/1 چکیده {IBتصادفات رانندگی مهمترین عامل مرگومیر در کشورهای در حال توسعه بوده،و نخستین علت مرگ در سنین زیر 40 سال و سومین علت آن در میان تمام گروههای سنی است که نهتنها باعث کشتار انسانهای سالم در بهترین دوره زندگی از نظر کارآیی و بازدهی میشود بلکه هزینههای مالی،روانی و دردورنج زیادی را به خانوادهها و جامعه تحمیل میکند و در ایران نیز علیرغم تلاشهای انجام شده، آمار مرگ و خسارتهای ناشی از تصادفات بالاست و سازمانهای نظامی نیز از این امر مستثنی نیستند.
توزیع فراوانی مطلق و نسبی میزان خسارت مالی برحسب نوع عضویت رانندگان (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس اطلاعات جدول 5،بیشترین خسارت مالی ناشی از تصادف رانندگی در گروه سنی کمتر از 25 سال دیده میشود و آزمون کایدو با ضریب اطمینان 99%این اختلاف معنیدار را نشان میدهد.
توزیع فراوانی مطلق و نسبی میزان خسارت مالی برحسب سابقه رانندگی رانندگان (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری این مطالعه روی 462 پرونده موجود تصادفات رانندگی مربوط به سالهای 85 و 86 واحدهای تابعه یک مرکز نظامی در تهران انجام شده است و نتایج به دست آمده نشان میدهد که باید مداخلات آموزشی برای صحیح راندن رانندگان مراکز نظامی،همگام با مداخلاتی که باید در سطح جامعه انجام شود حتی با وسعت بیشتری صورت گیرد،زیرا تأمین سلامت نیروهای نظامی به عنوان متولیان ایجاد امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است.
1همچنین نتایج این مطالعه نشان میدهد که 75/5%رانندگان مرکز نظامی از نظر پلیس راهنمایی و رانندگی در ایجاد حادثه رانندگی مقصر شناخته شدهاند(74/2% (1) ,J,htarGcM,AR,orravaN,M,awkeL,BL,gnoK;3002 nuJ-raM,orecA dna,."