Machine summary:
"بوطیقای مسئولیت17در تقابل با بوطیقایاصالت18از آنجا که دانش اکولوژی را راهنمای خود قرار میدهد،عملگرایانهتر استو به زمینههای تاریخی شکلگیری هر مجاز نیز توجه دارد که همین امر باعث میشودکمتر در معرض خطر آلودگی به ایدئولوژی باشد(همانجا)گرارد در پایان این فصل،نقش استعارۀ«صحرا»را در ادبیات ملی کانادا بررسی میکند.
نویسنده تفاوت این استعاره را بااستعارههایی چون شعر شبانی و صحرا در این میداند که این استعارهها تنها به درک مااز طبیعت شکل میدهند و شیوهای برای زندگی عملی پیشنهاد نمیکنند،حال اینکه«سکونت»از آنجا که با تاریخ،زندگی و کار در پیوند است بهطور مستقیم پای وظیفهو مسئولیت را به میان میکشد(ص 108).
در فصل هشتم با عنوان«آیندهها:زمین»،نویسنده پس از بررسی نقش نهادها ورسانهها در شکلگیری تصور ما از کرۀ زمین،دو جریان مهم را در پیوند با درکی کهامروز از سیارۀ خود داریم مطرح میکند تا از این راه مسیرهای تازهای را برای آیندۀاکوکریتیسیزم بدون آویختن به استعارههای مسئلهسازی چون شعر شبانی و صحرابنگارد(ص 162).
گرگ گرارد نیز با اینکه برای مثال،دیدگاههای منتقدان اکوفمینیست را تا حدزیادی غیر عقلانی و بر تقابل کاهندۀ جنسیتی مبتنی میداند(ص 177)،در این گمان باآنان مشترک است که تصورات ما از طبیعت،چندان با واقعیت همخوان نیست.
sserP ytisrevinU dravraH:dnalgnE,nodnoL dna AM.
aigroeG fo ytisrevinU:nodnoL drofxO ehT ni''scitehtseA latnemnorivnE''.
sserP aigroeG fo ytisrevinU:snehtA ,ygoloiB,erutaretiL:msicitircocE lacitcarP.
egdeltuoR:kroY weN dna nodnoL msicitircocE.
sserP ytisrevinU dravraH dna msicitnamoR:gnitirW neerG.
sserP aigroeG fo ytisrevinU tnemirepxE nA:ygolocE dna erutaretiL''.
sserP ytisrevinU egdirbmaC:kroY weN dna yraretiL fo gnineerG ehT."